تاریخ خبر: 2020-09-27 06:56:33

یک روانشناس بالینی با اشاره به دوستی‌های اجتماعی در شبکه‌های اجتماعی مجازی و با بیان اینکه اساس دوستی‌های اجتماعی بر مبنای حمایت از مسائل اجتماعی فرد است ، اظهار کرد : بنابر نگاه آسیب شناختی علم روانشناسی ، امروزه پدیده دوست اجتماعی به عنوان یک آسیب فردی و اجتماعی ناشی از سوء استفاده‌ از شبکه‌های مجازی و عامل اختلافات و فروپاشی‌های زندگی خانوادگی و زوجین است.

 

سامان آسیابانی درباره‌ی ایجاد رابطه دوست اجتماعی در بستر شبکه‌های اجتماعی مجازی افزود : حضور در گروه‌های اجتماعی مجازی و ایجاد ارتباط دوستانه اگر در بستر محیط شغلی و حرفه‌ای افراد ، آموزش و پرسش و پاسخ شغلی ، گروه‌های همکاری و... باشد دارای فوایدی نیز خواهد بود ، در غیر این صورت اگر با گزینش جنسیتی ، نیازهای عاطفی و ... افراد همراه باشد توجیهی به همراه ندارد .

به گفته‌ی آسیابانی ، ایجاد این روابط نامتعارف مجازی در افراد متاهل می‌تواند دلایلی همچون خلاءهای عاطفی زوجین که عموما به علت عدم درک علاقه یکدیگر ، پدیده روزمرگی زوجین ، مشکلات مالی و شغلی ، وجود بیماری‌های مزمن و یا قلبی و عروقی که بر روی هورمون‌ها اثر می گذارند و .... باشد .

این روانشناس معتقد است که اینگونه روابط به علت توجه کاذب افراد به یکدیگر شکل می‌گیرند و می‌توانند دارای منشاء اختلالات روانشناختی همچون افسردگی ، اختلالات دوقطبی ، اخلالات شخصیتی و تنوع طلبی و... باشند .

وی افزود : این روابط در افراد مجرد نیز می‌تواند دلایلی همچون نیاز عاطفی و همدلی افراد ، عدم درک خانواده‌ها از افراد ، ناکامی ایجاد ارتباط در واقعیت ، بد ریخت انگاری و... داشته باشد .

آسیابانی گفت : با توجه به تجارب روانشناسان ، پدیده دوست اجتماعی مجازی می‌تواند صدمات غیر قابل جبرانی همچون خیانت‌ها ، روابط خارج از عرف ، قتل‌های ناموسی ، سوء استفاده از تصاویر و محتوای به اشتراک گذاشته شده به همراه داشته باشد ؛ همچنین پوشالی بودن هویت اجتماعی افراد در فضای مجازی سبب آسیب‌های روانشناختی و شکست عاطفی نیز خواهد شد .

وی با بیان اینکه به کارگیری عباراتی مانند سنتی بودن و یا عدم روشنفکری تنها توجیهی برای دوستی‌های اجتماعی مجازی است ، اظهار کرد : دنبال کردن و مشاهده صفحات کاربری به اصطلاح مدلینگ خانم و آقا که از لحاظ پوشش نامتعارف باشند و یا دارای محتوای غیر اخلاقی باشند می‌تواند از نشانه های اختلال تنوع طلبی در زوجین باشد .

وی ادامه داد : از دیدگاه روانشناسان بالینی در صورتی که زوجین با یکدیگر رابطه‌های طبیعی و رضایتمند داشته باشند این میل به تنوع طلبی فروکش کرده و مسائلی همچون مشاهده صفحات مجازی غیر متعارف و... مشاهده نمی شود ، ولی افراد مبتلا به اختلال تنوع طلبی براین باورند که ادامه دادن این روند به مرور میل تنوع در آن‌ها را کمرنگ کرده و پس از مدتی حس تنوع طلبی را از دست خواهند داد اما هرچه به این میل بیشتر پاسخ داده شود ، فرد بیشتر به روابط نامتعارف و پیگیری صفحات غیر متعارف خواهد پرداخت که در این زمینه نیاز به مراجعه یک روانپزشک یا روانپزشک ضروری است .

آسیابانی در پاسخ به این سوال که آیا حساسیت زوجین در برخورد با این رفتارها طبیعی است ؟ اظهار کرد : با توجه به اینکه در یک رابطه زناشویی ، زوجین مسئول حفظ پیوند پاک ازدواج و تلاش  برای حفظ و ایجاد آرامش ، امنیت و علاقه یکدیگر اند در صورتی که اقدامی موجب آسیب به بنیان این پیود الهی شود بر هر همسر واجب است که نسبت به کاهش آسیب و اختلافات اقدام کند و در کل در رابطه با مسائلی که موجب ضرر رسانی به پیوند و رابطه عاطفی زوجین می شود حریم خصوصی مطرح نیست و حساسیت نسبت به این نشانه ها جایز و اصولی است .

وی در پایان افزود : با وجود اینکه رازداری بین زوجین جزو اصول یک زندگی زناشویی محسوب می شود  در صورتی که مسئله موجب آسیب و ضرر به رابطه زوجین شود عملا اصرار تعهد به رازداری همسر نیز مطرح و اصولی نیست و در این موارد عمل به اقدامات پیشگیرانه همچون مراجعه به مشاورین و روانشناسان خانواده و ریش سفیدان ضروریست .

منبع : ایسنا

 


مطالب مرتبط:


دوستی های مجازی علت فروپاشی خانواده ها در این خبر به آسیب هایی که فضای مجازی و دوستی های اجتماعی به خانواده ها و روابط زناشویی وارد می کند اشاره شده است .
Top