تاریخ خبر: 2020-10-03 07:13:39

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور از آمادگی ۳۰ هزار عضو این سازمان برای ارایه خدمات به هم وطنان در شرایط کنونی کشور خبر داد .

دکتر محمد حاتمی با بیان اینکه بزرگ‌ترین نگرانی ما اکنون استرس حاصل از وحشت ویروس کرونا است گفت : استرس سیستم ایمنی را ضعیف می کند و در این حالت دفاع بدن مختل می شود و سیستم هموستاز بدن به هم می خورد. قند خون ، مواد غذایی ، چربی و اکسیژن از حالت تعادل خارج می شود و علائم بدنی مانند فشار خون ، افزایش درجه حرارت ، افزایش ضربان قلب ، تنگی نفس ، دردهای مفصلی و عضلانی ، استفراغ ، اسهال ، درد شکمی ، خستگی شدید ، درد قفسه سینه و سردرد در افراد افزایش پیدا می کند .

وی ادامه داد : با توجه به شرایط و ابهام ، این علائم نادرست تفسیر می شوند و بر سیستم ایمنی فشار زیاد وارد می شود .  فرد فاجعه انگاری کرده ، افکار منفی را تجربه می کند ، وسواس ، نگرانی و اختلالات روانی ظاهر می شود ، هوشیاری مختل می شود و زندگی به نوعی فلج می شود . البته این شرایط در زنان ، کودکان ، نوجوانان ، جوانان ، بزرگسالان و سالمندان تفاوت دارد . 


حاتمی در پاسخ به این سوال که در این شرایط چه کاری باید انجام داد ؟ گفت : مهم‌ترین کاری که باید انجام داد پذیرش واقعیت است . استرس منطقی مفید است . انسان‌های ذهن آگاه زودتر با واقعیت کنار می‌آیند و هوشیار می شوند . باید استرس را مدیریت کنیم . انسان‌های خلاق و باهوش همیشه شرایط نامناسب یا شکست را برای موفقیت آتی خود تبدیل به فرصت می‌کنند . روان شناسان معتقدند فرد باهوش فردی است که بتواند به سرعت خود را با شرایط جدید سازگار کند ، بنابراین سبک زندگی جدید را برای خانواده باید ترسیم کنیم .

وی افزود : در سبک زندگی جدید خیلی از کارهای سرگرم کننده را می‌توان در منزل انجام داد . مانند ؛ نوشتن خاطرات خوب، کتاب خوانی ، قصه خوانی ، ورزش ، تغذیه خوب و خواب مناسب ، البته همه این ها باید با توجه و متناسب با شرایط افراد تنظیم شود .

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور ، خاطر نشان کرد : امیدوارم خانواده‌ها رابطه خوب و صمیمی و توام با عشق و آرامش را درون خانواده ایجاد کنند .

دانشیار دانشگاه خوارزمی ، گفت :  سبک زندگی جدید با گذشته متفاوت است . با فرزندان رابطه صمیمی و دوستانه برقرار کرده و سخت گیری نکنید .

حاتمی در پاسخ به سوال دیگری درباره میزان استفاده کودکان از فضای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای در این ایام اظهار کرد : والدین در شرایط کنونی سخت گیری نکنند . قبلا گفته‌ایم که کودکان بازی‌های رایانه‌ای را تحت نظارت والدین در ساعت‌های محدودی انجام دهند ، اکنون بهتر است با توجه به این که فرزندان وقت بیشتری در منزل دارند ، از بازی‌های رایانه‌ای استفاده کنند .
 
حاتمی ، گفت : سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور از همان روز اول کمیته مقابله با بحران کرونادر سازمان تشکیل داد و اقدامات زیادی از جمله ؛ همکاری با شهرداری تهران ، صدا و سیما ، تشکیل کمیته های مقابله با بحران استانی ، تهیه بسته‌های آموزشی و همکاری با ستاد ملی مقابله با بحران کرونا که مقرر شد ۷۰۰ روان شناس و مشاور داوطلب به سامانه ۴۰۳۰ معرفی تا همکاری خود را با سامانه آغاز کنند .

وی خاطر نشان کرد : اکنون ۳۰ هزار روان شناس و مشاور در سراسر کشور آماده ارائه خدمت به مردم هستند. ما آمادگی این را داریم که در صورت همکاری نهادهای حاکمیتی ، مدیریت استرس و اضطراب کرونا را در کشور بر عهده گیریم .

منبع : ایسنا

 


مطالب مرتبط:


سبک زندگی جدید در دوران کرونا در این خبر به مشکلات جسمی و روانی ناشی از بیماری کرونا اشاره شده است و توصیه هایی برای جلوگیری و برطرف کردن این مشکلات مطرح شده است .
Top