تاریخ خبر: 2020-10-04 07:02:35

یک روان شناس بالینی با اشاره به راهکارهای مدیریت استرس برای والدینی که در شرایط کرونا کلاس‌های آنلاین برای فرزندانشان برگزار می کنند ، گفت : در شرایط کنونی بهترین کار پذیرش وضعیت و تطبیق دادن خود با آن است ، درحالی که گلایه ، ناراحتی و اضطراب باعث می شود شرایط سخت تر و ناراحت کننده تر شده و مدیریت شرایط نیز برای ما سخت تر شود .

ملینا شیرانی در رابطه با مدیریت استرس برای والدینی که در شرایط کرونا کلاس‌های آنلاین را برای فرزندان خود برگزار می‌کنند ، اظهار کرد : هیجانات انسان نسبت به تفکرات او در مرتبه دوم قرار دارند ، یعنی آنگونه که فکر می‌کنیم می‌تواند هیجانات ما را تامین کند .

وی در خصوص افراد منفی‌نگر و انعطاف ناپذیر ، گفت : این افراد به روشی که از قبل به آن عادت کرده‌اند می‌چسبند و حاضر به امتحان‌ کردن روش‌های مختلف برای انجام امور نیستند ، طبیعتا اینگونه افراد از استرس ، اضطراب و خشم بیشتری رنج می‌برند .

این روان شناس بالینی یکی از مهمترین عوامل در کاهش استرس والدین را خوش‌بین بودن دانست و افزود : هر لحظه امکان دارد در زندگی ما اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی رخ دهد و باید بپذیریم کرونا هم بحرانی است مثل دیگر حوادث زندگی .

شیرانی با تأکید براینکه در این شرایط انعطاف‌پذیری انسان کمک بسیار زیادی به او خواهد کرد ، گفت : استفاده از ماسک به عنوان یکی از روش های موثر پیشگیری از ابتلا به کرونا بارها توصیه شده است ، درحالی که برخی افراد به این دلیل که اذیت می‌شوند ، ماسک نمی‌زنند . این عمل نشان دهنده انعطاف‌پذیری کم افراد است .

وی با بیان اینکه در روان‌شناسی هوش افراد با میزان انعطاف‌پذیری آنها رابطه مستقیم دارد ، توضیح داد : به این معنا که افراد باهوش انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به افراد با میزان هوش متوسط و پایین دارند . در زمان وقوع حادثه‌ افراد باهوش سعی می‌کنند زودتر استراتژی تعیین کرده و شرایط را به گونه‌ای مدیریت کنند که بیشترین میزان بازدهی را داشته باشد . در این میان از بعضی مادران می‌شنویم که « یاد زمانی که بچه‌ها به مدرسه می‌رفتند بخیر و یا اینکه مدام می گویند شرایط کنونی بسیار برای ما دشوار است » در حالی که اینگونه جملات کار را برای افراد سخت تر می‌کند .

روان شناس بالینی ادامه داد : هربار که فردی به ما می‌گوید « تو نمی توانی » باید ۱۷ مرتبه به خود بگوییم « من می‌توانم » تا به شرایط عادی بازگردیم و بتوانیم موقعیت را هضم کنیم . بنابراین اگر ما به خودمان بگوییم که « نمی‌توانیم » شرایط سخت‌تری ایجاد خواهد شد ، در نتیجه می‌توان خودگویی‌ها و نحوه نگرش به شرایط موجود که غیرقابل اجتناب است باید تغییر کند و به حالت مثبت درآید . نکته دوم اینکه با انعطاف‌پذیری می‌توان خود را با شرایط موجود تطبیق داد و در نهایت با وضعیت ثابت بیرونی کنار آمد .

شیرانی با اشاره به آنلاین برگزار شدن کلاس‌های مدارس گفت : پیش از این بچه‌ها بخش زیادی از انرژی فیزیکی خود را در محیطی خارج از خانه تخلیه می‌کردند ، اما درحال حاضر بسیاری از کودکان در آپارتمان‌هایی با متراژ ناکافی زندگی می‌کنند ، یا والدینی که با ۲ یا ۳ کودک همزمان در خانه شرایط سخت تری را نسبت به خانواده‌های کم جمعیت دارند . این خانواده ها به خوش‌بینی و انعطاف‌پذیری بیشتر نسبت به دیگران نیاز دارند ، زیرا هرچقدر بیشتر از شرایط گله کنند سختی آن بیشتر به چشم می‌آید .

وی از جمله عوامل موثر دیگر در این شرایط را نیاز به سطح بالای سواد رسانه ای در میان والدین دانست و ادامه داد : تا یک سال پیش تقریبا همه بار آموزشی و یادگیری به عهده کادر مدرسه بود و مادر خانواده به وظایف خانه‌داری و شغل خود می‌پرداخت . شاید برخی والدین در آن زمان نحوه ارسال ایمیل ، تایپ یا باز کردن لینک برای ورود به کلاس را بلد نبودند و انجام نمی‌دادند ، درحالی که وضعیت فعلی نشان داد والدین نیاز به آموزش بیشتر در زمینه فضای مجازی و کاربرد آن دارند . یادگیری بعضی مهارت‌ها در این شرایط به والدین کمک می‌کند تسلط بیشتری بر شرایط داشته باشند و میزان استرس آنها را کاهش می دهد .

روان شناس بالینی با اشاره به اینکه بخش دیگری از استرس‌ والدین به خاطر کم شدن دسترسی به معلمان بر می گردد ، توضیح داد : به در شرایطی که بیشتر دانش آموزان سر کلاس های درس حضوری نیستند ، در صورت مواجهه با مسئله درسی که به خوبی یاد نگرفته‌اند یا بلد نیستند به سراغ والدین می‌روند و از آن‌ها کمک می‌خواهند ، در نتیجه والدین باید اطلاعات و سواد خود را افزایش دهند تا بتوانند از عهده سوالات کودکان خود برآیند و مشکل آن‌ها را حل کنند ، نه اینکه منتظر بمانند تا کلاس آنلاین بعدی برگزار شده و از معلم سوال کنند .

شیرانی در خصوص مدیریت شرایط کلاس آنلاین از سوی والدین ، تاکید کرد : در حال حاضر هر خانه باید یک مدرسه باشد و در ساعات مشخصی به مدرسه تبدیل شود . اطلاعات درسی باید در زمان مناسب به کودکان منتقل شود و والدین در صورت عدم اطلاع از بعضی موضوعات درسی ساده از کنار آن عبور نکنند ، بلکه به اینترنت یا هر منبع دیگری که قابل اعتماد بوده و می‌تواند مطالب را به درستی از آن یادگرفت مراجعه کرده و مشکل آموزشی فزرندان خود را حل کنند . این مهارت نیز باعث کاهش استرس در والدین می‌شود .

وی در ادامه با اشاره به اینکه در خانه باید تفریحات مناسبی هم وجود داشته باشد و یا با رعایت موارد بهداشتی در خارج از خانه تفریح مناسبی برای کودکان درنظر گرفت ، گفت : اگر بخواهیم دانش آموزان را مجبور کنیم در فصل سرما و شیوع کرونا در خانه بمانند ، دائم آنلاین باشند و تکلیف درسی انجام دهند، طبیعتا نسبت به گذشته با استرس و انزوای بیشتری مواجه می‌شوند ، چراکه اگر قبلا شرایط استرس‌زا تنها در خانه بود، کودک به محیط مدرسه و گذراندن ساعاتی در کنار دوستانش دلخوش بود .

این روان شناس بالینی به خانواده‌ها توصیه کرد که تنش‌های زناشویی در محیط خانه را کنترل کنند و تاکید کرد : کودکان باید بتوانند در خانه نیز شاد باشند، با دوستان خود ارتباط تلفنی داشته باشد و از وسایل بازی رنگی و شاد استفاده کنند .

شیرانی در مورد سهم مدارس در بهبود این شرایط برای والدین نیز گفت : در بعضی خانواده‌ها دو کودک همزمان دو کلاس آنلاین در دو مقطع متفاوت دارند که باید در آن حاضر باشند و مادر در این موقعیت مستاصل می‌شود که کدام یک را متصل کند ، در این شرایط مدارس باید تا حد ممکن ساعت های درسی بچه ها را با توجه به شرایط والدین تنظیم کنند تا به کاهش تنش بیشتر والدین کمک کنند .

وی در آخر خاطر نشان کرد : در شرایط کنونی بهترین کار پذیرش وضعیت و تطبیق دادن خود با آن است ، درحالی که گلایه ، ناراحتی و اضطراب باعث می شود شرایط سخت تر و ناراحت کننده تر شده مدیریت شرایط نیز برای ما سخت تر شود .

منبع : ایسنا

 


مطالب مرتبط:


مقابله با استرس کلاس های مجازی در این خبر به استرس وارد شده بر کودکان به دلیل شرکت در کلاس های مجازی اشاره شده و راهکار هایی برای والدین در جهت کنترل این استرس ارائه شده است .
Top