تاریخ خبر: 2020-10-06 07:02:39

به گفته‌ رئیس مرکز تحقیقات اندوکرینولوژی تولید مثل سن یائسگی زنان ایرانی به 49 تا 50 سال و نیم رسیده است و یائسگی زودرس و نارسایی زودرس تخمدان در یک دهه اخیر افزایش یافته است .

دکتر فهیمه رمضانی در پاسخ به پرسشی درباره‌ی‌ تحقیقات انجام شده در زمینه کاهش سن یائسگی در زنان ایرانی گفت : درباره روند کاهشی متوسط سن یائسگی نمی‌توانم به صراحت اظهار نظر کنم اما موارد یائسگی زودرس که به یائسگی زیر 45 سال اطلاق می‌شود و یا نارسایی زودرس تخمدان که به یائسگی در سنین زیر 40 سال گفته می‌شود ، طی یک دهه اخیر افزایش یافته است .

رئیس مرکز تحقیقات اندوکرینولوژی تولید مثل وابسته به پژوهشکده علوم غدد درون‌ریز و متابولیسم با بیان این که« در حال بررسی علل افزایش یائسگی زودرس هستیم» ، افزود : اکنون بر روی موضوع آلاینده‌های محیطی و کاهش ذخایر تخمدانی مشغول پژوهش هستیم . از لحاظ نظری ، می‌توان آلاینده‌های محیطی را به عنوان یک ریسک فاکتور قلمداد کرد . فاکتورهای تغذیه‌ای هم می‌توانند قطعا تاثیرگذار باشند . همچنین تغییر الگوی غذایی و استفاده از محصولات فرآوری شده‌ای که افزودنی‌های زیادی دارند می‌توانند به عنوان عامل خطر دیگری قلمداد شوند .

رمضانی درباره نقش استرس در کاهش سطح ذخیر تخمدانی گفت : طی سال‌های اخیر سطح استرس در جامعه ممکن است بالا رفته باشد . مطالعاتی که در حیوانات انجام شده نشان می‌دهد استرس سطح ذخایر تخمدانی را کاهش می‌دهد . از فاکتورهای دیگری که می‌تواند به صورت غیرمستقیم در این زمینه تاثیرگذار باشد بالا رفتن سن ازدواج ، فرزندآوری و به طور کلی محدود کردن تعداد فرزندان است . این موضوع نیز باعث می‌شود به طور غیرمستقیم ابتلای خانم‌ها به فیبروم‌های رحمی و اندومتریوزافزایش یابد . این اختلال‌ها بعضا نیازمند جراحی هستند و خود این مداخلات جراحی می‌توانند باعث کاهش سن یائسگی شوند .

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: به نظر می‌رسد با روند کاهشی سن یائسگی در سال‌های اخیر روبه‌رو بوده‌ایم. سن یائسگی در ایران همچنان کمتر از متوسط جهانی  است و علاوه بر آن میزان یائسگی زودرس و نارسایی زودرس تخمدان فراتر از میانگین جهانی است.

منبع : ایسنا

 


مطالب مرتبط:


افزایش آمار یائسگی زودرس در زنان ایرانی در این خبر به پایین آمدن سن یائسگی در میان زنان ایرانی اشاره شده که عواملی مانند استرس و تغذیه می تواند در آن تاثیر داشته باشد .
Top