تاریخ خبر: 2020-10-12 08:01:52

رئیس دفتر سلامت روان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت : حدود ۲۳ درصد جمعیت کشور به نوعی دچار اختلالات روانی هستند و حدود ۶۶ تا ۷۵ درصد این افراد برای درمان به روانپزشکان ، روانشناسان و متخصصان سلامت روان مراجعه نمی‌کنند .

احمد حاجبی افزود : مطالعات در دنیا نشان می دهد که در کشورهای با درآمد متوسط ۷۵ درصد افراد دارای اختلال روانی مانند افسردگی و اضطراب از خدمات درمانی استفاده نمی کنند . این میزان یک رقم جهانی است و در ایران نیز بین ۶۶ تا ۷۵ درصد افراد دارای اختلال روانی برای درمان به روانپزشکان ، روانشناسان و متخصصان سلامت روان مراجعه نمی کنند .

وی گفت : در ایران به ازای هر ۴۵ هزار نفر یک روانپزشک داریم . این میزان البته در کشور توزیع مناسبی ندارد و میزان توزیع روانپزشک در برخی مناطق کشور از این میزان کمتر و در برخی جاها بیشتر است . در این مورد یک استاندارد جهانی وجود ندارد و میزان دسترسی مردم در کشورهای مختلف به روانپزشک و روانشناس متفاوت است .

حاجبی به نقش تغذیه سالم در سلامت روان اشاره کرد و گفت: تغذیه سالم جزئی از شبوه زندگی سالم است و با سلامت روان هم مرتبط است . تغذیه سالم همیشه تغذیه گران نیست بلکه شامل تنوع غذایی و مصرف غذاهایی است که برای سلامت انسان ضروری است .

وی ادامه داد : یکی از علایم جدی افسردگی کاهش اشتهاست و به جز موارد استثنایی افسردگی که موجب پر خوری می شود در اغلب اوقات افسردگی به کم اشتهایی منجر می شود و در هر صورت سلامت روان و تغذیه بر هم اثر متقابل دارند .

مدیر کل سلامت روان وزارت بهداشت گفت : در ایران حدود ۲۳ درصد جمعیت به نوعی دچار اختلالات روانی هستند و البته در این مورد نیز استاندارد مشخصی در دنیا تعریف نشده است .

حاجبی گفت : از زمان اجرای طرح تحول سلامت حدود دو هزار کارشناس سلامت روان در شبکه بهداشتی کشور به مردم خدمات سلامت روان ارائه می کنند . این افراد کارشناسان آموزش دیده‌ ای هستند که در مباحث پیشگیری و مداخله هنگام بیماری روانی فعال هستند .

وی افزود : مهمترین بحث در حوزه سلامت روان افزایش سواد سلامت روان مردم و باید در این زمینه با افزایش آموزش همگانی از طریق رسانه مردم را نسبت به علایم و روش های کنترل خشم و اختلالات روانی و مراجعه به موقع به فرد متخصص آگاه کنیم .

حاجی ادامه داد : روانشناشان که در مقاطع کارشناسی و کارشناسی رشد و دکترا در دانشگاهها تحصیل می کنند ، مجوز فعالیت خود را از سازمان نظام روانشناسی می گیرند و مسئولیت نظارت بر عملکرد این افراد نیز به عهده سازمان نظام روانشناسی است که بر اساس مصوبه و اسناسنامه ای که مصوب مجلس است فعالیت می کند .

مدیر کل سلامت روان وزارت بهداشت گفت : ۱۰ اکتبر (۱۹ مهر ماه) روز جهانی سلامت روان است و شعار امسال این روز از طرف سازمان بهداشت جهانی ، سلامت روان برای همه : سرمایه‌گذاری بیشتر- دسترسی بیشتر انتخاب شده است .

منبع : ایرنا

 


مطالب مرتبط:


آمار 23 درصدی اختلالات روانی در میان جمعیت کشور در این خبر به آمار اختلالات روانی در در دنیا و ایران اشاره شده و مواردی برای درمان پیشنهاد شده است .
Top