تاریخ خبر: 2020-11-08 06:19:34

چرا یادگیری مهارت جدید ، موجب افزایش اعتماد به نفس در کودک می‌شود ؟ چون کودک احساس باارزش بودن و مورد قبول واقع شدن می‌کند و از اینکه انتظارات والدین را به‌خوبی برآورده می‌کند ، خوشحال است .

همچنین کودک با یادگیری مهارت جدید احساس خیلی خوبی در رابطه با خودش پیدا می‌کند ؛ احساس خوب موفقیت در انجام هر کاری و مواجهه با هر چالشی .

اما این بسیار مهم است که عکس‌العمل والدین در طول روند یادگیری مهارت جدید چگونه باشد ؟

۱- پرهیز از تعریف بیش از حد !
هیچ شکی نیست که تمجید و تشویق موجب سرعت گرفتن روند یادگیری و همچنین مشتاق‌تر شدن کودک می‌شود. ولی گاهی تشویق بیش از حد ، نتیجه‌ی معکوس دارد . 

به‌عنوان مثال وقتی کودک کار خود را به‌ درستی انجام نداده و حتی خودش هم نسبت به کاستی‌های کار اطلاع دارد ، به‌جای تعریف و تمجید بیش از حد ، به او بگویید : " می‌دانم که توانایی تو خیلی بیش‌تر از این است و دفعه‌ی بعدی مطمئناً نتیجه‌ی بهتری خواهی گرفت . من به بودن تو افتخار می‌کنم " .

۲- به جای تاکید بر نتیجه ، بر تلاش وی تمرکز کنید .
هیچ‌گاه ستایش و دوست داشتن کودک را منوط بر کسب نتیجه نکنید ؛ در این‌صورت کودک احساس می‌کند تا وقتی موفقیت نهایی را کسب نکند ، از اعتبارش نزد شما کاسته می‌شود .

۳- خودتان بهترین الگوی او باشید .
کودک رفتار شما را به‌ خوبی زیر نظر دارد و از رفتار شما می‌آموزد ؛ وقتی شما در انجام کارهای خود دقت و تلاش داشته باشید ، کودک نیز سعی می‌کند کارهای خود و مهارت‌های مختلف را به‌ درستی انجام دهد .

۴- از کلمات منفی به‌ شدت پرهیز کنید !
مادامی که کودک مهارت جدید می‌آموزد ، از به‌ کار بردن کلمات و جملاتی که حس خوبی به کودک نمی‌دهد ، پرهیز کنید . مثلاً استفاده از عبارت‌هایی مثل " تو خیلی تنبلی " یا " بی‌دقت هستی " و ... این پیام منفی شما را به کودک منتقل و بر این اساس کودک نیز همان‌گونه عمل می‌کند .

منبع : ایسنا


مطالب مرتبط:


یادگیری مهارت جدید در کودکان برابر است با افزایش اعتماد به نفس آن ها در این خبر به والدین توصیه شده است که مهارت های جدید را به کودکان خود آموزش دهند تا از این طریق اعتماد به نفس آن ها را افزایش دهند .
Top