تاریخ خبر: 2020-11-12 06:11:08

یک روانشناس به تشریح استرس و اضطراب ناشی از پاندمی کووید ۱۹ در بین مردم پرداخت و گفت : مردم باید این نکته را در نظر بگیرند که نمی‌توان با استرس و اضطراب مبارزه کرد بلکه تنها می‌توان آن‌ را مدیریت کرد . مدیریت استرس و اضطراب نوعی مهارت و مانند بسیاری از مهارت‌های دیگر نیازمند آموختن است .

علیرضا شریفی یزدی با بیان اینکه همزمان با روند سینوسی شیوع بیماری کووید ۱۹ شاهد روند سینوسی بروز استرس و اضطراب در بین مردم هستیم ، اظهار کرد : کاملا مشخص است که بین افزایش شیوع بیماری و افزایش استرس و اضطراب مردم رابطه مستقیم وجود دارد چراکه در زمان‌هایی که شاهد افزایش شیوع بیماری بوده ایم همزمان اضطراب و استرس مردم نیز افزایش یافته است .

به گفته این روانشناس ، استرس هنگامی طبیعی است که افراد درباره بیمار شدن و پیامدهای بیماری برای خود و اطرافیانشان دچار دل نگرانی ‌شوند که می‌توان از آن تحت عنوان استرس مثبت نیز یاد کرد . استرس مثبت در راه حفاظت از خود و اطرافیانمان موثر است اما زمانی این استرس غیر طبیعی می‌شود که افراد نسبت به این بیماری نگاه منفی و قصد در درشت‌نمایی موضوعات دارند و معمولا افرادی که دچار اختلال وسواس هستند ، گرفتار این نوع از استرس‌ها می‌شوند .

وی درباره اثرات استرس و اضطراب منفی بر افراد اظهارکرد : استرس و اضطراب منفی مشکلاتی نظیر کاهش کارکرد مغز و خارج کردن روال زندگی از حالت طبیعی را به همراه دارد . از سوی دیگر افزیش استرس و اضطراب در افراد منجر به افزایش کورتیزول و در نهایت تضعیف سیستم دفاعی بدن می‌شود و تضعیف سیستم دفاعی امکان ابتلا به انواع بیماری‌ها از جمله کووید ۱۹ را افزایش می‌دهد .

این روانشناس افزود : گاهی اوقات درمان نشدن اضطراب‌های درون افراد اختلالات روانی دیگری مانند افسردگی و وسواس را برای افراد به همراه می‌آورد همچنین در نهایت به دلیل عدم درمان این اختلالات افراد دچار خشم و پرخاشگری نیز می‌شوند بنابراین می‌توان گفت خشم و پرخاشگری از پیامدهای ثانویه استرس و اضطراب هستند .

شریفی یزدی درباره زمینه‌های استرس و اضطراب گفت : این اختلالات می‌توانند زمینه‌های مختلفی داشته باشند ، از جمله این زمینه‌ها می‌توان به زمینه ژنتیک ، زیستی و محیطی اشاره کرد . این اختلالات می‌توانند به صورت ژنتیک در ۹ ماه بارداری به جنین وارد شوند و پس از به دنیا آمدن نیز نوزاد در محیط مضطرب رشد پیدا کند و از این طریق استرس و اضطراب در او زمینه‌ساز شود .

این روانشناس افزود : به طور حتم والدین مضطرب می‌توانند اضطراب را به فرزندانشان منتقل کنند و به آنان این مضطرب بودن را می‌آموزند . از سوی دیگر ممکن است والدین برای حفاظت فرزندان خود در مقابل بیماری دست به رفتارهایی بزنند و کارهایی انجام دهند که اثرات بلند مدت منفی آن از خود بیماری بیشتر باشد .

به گفته وی افراد باید در گام نخست بیماری را به خوبی بشناسند و بدانند که حتی اگر دارو و درمان قطعی برای آن یافت شود ، در مدت زمان کوتاهی به دست ما نخواهد رسید و حداقل برای کشور ما به زودی در دسترس نخواهد بود بنابراین شناخت بیماری بسیار مهم است . افرادی هستند که هنوز بیماری را باور ندارند و در مقابل افرادی بیش از حد درگیر استرس و اضطراب این بیماری هستند بنابراین نقطه تعادل را باید رعایت کرد .

این روانشناس با تاکید بر اینکه نمی‌توان با استرس و اضطراب ناشی از بیماری مبارزه کرد بلکه باید آن را مدیریت کرد ، اظهارکرد : افراد می‌توانند برای مدیریت استرس و اضطراب خود از کتاب ها و منابع موثق استفاده کنند . از سوی دیگر با رعایت پروتکل‌ها بهداشتی به طور دقیق، خودداری از رفت و آمدهای غیر ضروری ، به حداقل رساندن برپایی مراسم و افزایش ارتباطات به صورت دیجیتال میزان تاب آوری خود را در این ایام افزایش دهند تا بتوانند این ایام سخت را با کم‌ترین هزینه سپری کنند .

وی در ادامه گفت : آگاهی بخشی به نسل جدید باید بر پایه واقعیات باشد و با دروغ گویی و بزرگ نمایی ذهن آن‌ها بیشتر متوجه کرونا نمی‌شود بنابراین والدین باید به فرزندان خود بیاموزند که در این ایام از سرگرمی‌هایی استفاده کنند که کم‌ترین ارتباط فیزیکی را با دیگران داشته باشد تا احتمال ابتلا به این بیماری نیز کاهش پیدا کند .

شریفی یزدی توصیه کرد : در این ایام مردم باید خریدهای خود را دیجیتال انجام دهند ، در مراسم شادی و حتی ختم شرکت نکنند ، از رفتن به مسافرت اجتناب کنند ، به تغذیه مناسب توجه ویژه‌ای داشته باشند و بدانند این دوره گذرا است و اگر بتوانند به درستی آن را مدیریت کنند به لطف خدا می‌توانند از آن عبور کنند .

منبع : ایسنا


مطالب مرتبط:


مدیریت استرس و اضطراب ناشی از کرونا در این خبر به این موضوع اشاره شده است که تنها راه مبارزه با کرونا مدیریت استرس و اضطراب ناشی از آن است و توصیه هایی در این رابطه ارائه شده است .
Top