تاریخ خبر: 2020-11-18 08:38:31

روانشناس مرکز مشاوره دانشگاه تهران گفت : در شرایطی که مردم با کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند ، کسب مهارت‌های زندگی در مواقع بحرانی و دانش مقابله با استرس اهمیت بالایی دارد .

عطاءالله محمدی با اشاره به استرس ها و فشارهایی که ویروس کرونا بر مردم تحمیل کرده ، افزود : در این شرایط مشکلات ما بیشتر ریشه در اجتماع و نبود برنامه‌ریزی های درست برای آموزش خانواده‌ها از طریق تلویزیون ، رادیو و … دارد .

وی ادامه داد : در واقع مشکلات ما ساختاری و فرهنگی است . برای مثال در این شرایط می‌بینیم که برنامه آموزشی مشخص و درستی برای کودکان که در خانه هستند ، نداشتیم .

محمدی اضافه کرد : آموزش که فقط درس و مشق نیست بلکه باید بچه‌ها سبک زندگی در چنین مواقع بحرانی را یاد بگیرند و بدانند چه کاری انجام دهند یا چه فعالیت‌هایی داشته باشند یا برنامه‌ای وجود ندارد که خانواده به طور مشخص با توجه به پروتکل های علمی درست و مسائل فرهنگی بداند که در این شرایط چه کند .

روانشناس مرکز مشاوره دانشگاه تهران با بیان اینکه اهمیت مهارت های زندگی در مواقع بحران به شدت احساس می‌شود ، گفت : در این شرایط خاص که مردم با کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند مقابله با استرس اهمیت بالایی دارد .

محمدی افزود : این موقعیتی است که از قبل پاسخی برای آن نداریم و باید تجربیات جدید یاد بگیریم . در واقع کرونا موضوعی است که پاسخی از قبل برای آن نه در ایران بلکه در دنیا وجود ندارد پس باید تجربه کنیم و در قالب این تجربه‌ها با آموخته های جدیدی آشنا شویم .

وی ادامه داد : در این شرایط کودکان باید در شرایط آرامی باشند . این درحالیست که درس خواندن برای آنها همراه با استرس شده است .

روانشناس مرکز مشاوره دانشگاه تهران با اشاره به شرایط دانشجویان دانشگاه‌ها نیز خاطرنشان کرد : دانشجویان شهرستانی در دانشگاه‌ها که تحصیلات تکمیلی خود را پشت سر می‌گذارند ، نیاز دارند در فضای دانشگاه باشند و از امکانات آن استفاده کنند یا در خوابگاه بمانند اما با توجه به شرایط کرونا خیلی از آنها دچار مشکلاتی شده اند .

محمدی تصریح کرد : تعداد این دانشجویان کم است اما نیاز است که ساماندهی شده تا از ابتلا به ویروس کرونا در امان بمانند زیرا رفت و آمدهای آنها از محل سکونتشان تا دانشگاه که در شهری دیگر است خطر ابتلای آنها را بالا می‌برد و باعث نگرانی‌هایی برای آنها شده است .

این روانشناس با بیان اینکه استرس مشکلات ساختاری جامعه کمتر از کرونا نیست ، تأکید کرد : برای مثال همین ماسک زدن و رعایت بهداشت اولیه برای برخی خانواده ها که وضعیت اقتصادی مناسبی ندارند هزینه بر است و در تأمین آن کم توان هستند .

وی افزود : کارگری که کمتر از دو میلیون تومان حقوق می‌گیرد چطور می‌تواند مسائل بهداشتی را رعایت کند ؟ این‌ها همه استرس هایی اضافه بر استرس کرونا است که باید برای حل و رفع آن فکری اندیشیده شود .

منبع : ایرنا


مطالب مرتبط:


اهمیت دانش مقابله با استرس در شرایط بحرانی در این خبر به آموزش مهارت های زندگی و نحوه مدیریت کردن استرس در شرایط بحرانی کرونا به عنوان یک اصل خیلی مهم اشاره شده است .
Top