تاریخ خبر: 2020-11-24 08:35:15

یک روانشناس درباره نحوه اطلاع دادن فوت یکی از والدین به کودکان، توضیحاتی داد .

مَرگ یا وفات در زیست‌شناسی پایان چرخه زندگی موجودات زنده و در پزشکی به معنای توقف برگشت‌ناپذیر علائم حیاتی است .

عوامل و شرایط گوناگونی می‌توانند به مرگ انسان‌ها منجر شوند ، از جمله بیماری ، تخریب زیستگاه ، پیری ، سوء تغذیه و استرس و تصادفات . در کشور‌های پیشرفته ، عامل اصلی مرگ انسان‌ها ، پیری و بیماری‌های مربوط به کهولت سن است ، اما با توجه به روحیه لطیف کودکان در مواجهه با پدیده مرگ از جمله از دست دادن عزیزان‌شان مقوله مهمی است .

ربابه نوری روانشناس درباره نحوه اطلاع دادن فوت پدر یا مادر به کودک ، گفت : این امر مهم است ، لذا کسی که کودک را از نبود والد خود آگاه می‌سازد باید شخصی آرام و در نظر کودک آشنا باشد .

این روانشناس میزان فهم و برداشت کودک از واقعه پیش آمده را مهم دانست و گفت : بهتر است بعد از بیان اینکه کودک پدر یا مادر خود را از دست داده است ، سکوت کنید و واکنش وی را ببینید که آیا متوجه وضعیت شده یا خیر .

وی افزود : با درک احساس کودک و رفتار همدلانه باید بدانیم هر چه سن آن کمتر باشد مختصر و سنجیده‌تر باید گفته شود ، یعنی برای پدر یا مادر بیماری پیش آمده و در اثر آن فوت کرده و دیگر با ما زندگی نخواهد کرد .

نوری با بیان اینکه در دوران کرونا کودک را بر سر مزار نبریم ، گفت : ایرادی ندارد اگر مراسم مختصری برگزار شد کودک با حضور در آن و با دیدن نوار مشکی در کنار قاب عکس ( پدر یا مادر، اقوام و... ) باور کند آن عزیز را دیگر در کنار خود نخواهد داشت .

این روانشناس تصریح کرد : با فوت یکی از والدین و آشفتگی والد دیگر و ناراحتی اقوام ، زندگی کودک نباید متلاشی شود ، بلکه شخصی که کمتر درگیر این پریشانی شده باید با حضور در کنار کودک ، با او صحبت و همدلی کند .

وی با اشاره به اینکه کسی از خواست الهی خبر ندارد ، بیان کرد : به کودک نگوییم خدا پدر یا مادر تو را پیش خود برده است ، چون در این مواقع سوال‌های زیادی در ذهن او شکل می‌گیرد ، مانند ؛ چرا ، برای چی و... ، چراکه این تفکر موجب می‌شود یک خشمی نسبت به مسائل مذهبی همیشه در ذهن او باشد .

نوری ادامه داد : به کودک بگوییم پدر یا مادرت حواسش به ماست و ما را می‌بیند ، البته در مواقعی که کودک کار بد می‌کند ، توصیه نمی‌شود .

این روانشناس گفت : هر شخص ناراحتی خود را به شکلی نشان می‌دهد و کودکان نیز همین طور هستند ، در این مواقع با فشار نیاوردن به کودک نگران گریه کردن یا گریه نکردن آن نباشیم ، چون در هفته‌های اول در مرحله شوک قرار دارد و به تدریج این باور در کودک شکل می‌گیرد که پدر یا مادر خود را از دست داده است .

منبع : خبر فوری


مطالب مرتبط:


نحوه با خبر کردن کودکان از فوت یکی از والدین در این خبر به مرگ و علت های آن به طور کلی پرداخته شده و در ادامه درباره نحوه اطلاع دادن مرگ والدین کودک به او صحبت شده است .
Top