تاریخ خبر: 2020-11-30 08:43:26

محققان کالج پزشکی نیویورک واقع در آمریکا مکانیزمی را شناسایی کردند که موجب می‌شود فعالیت سیستم ایمنی بدن در دوران جنینی ، ریسک ابتلا به اسکیزوفرنی در بزرگسالی را افزایش دهد .

بر اساس این تحقیقات فعال‌شدن سلول‌های میکروگلیا در دوران رشد جنین ، موجب بروز اختلالات متابولیک می‌شود که گروهی از سلول‌های عصبی موسوم به اینترنورون‌های قشر مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد و موجب اختلال در رشد این سلول‌های عصبی می‌شود . این سلول‌های عصبی پردازش اطلاعات در مغز را تنظیم می‌کنند .
سلول‌های میکروگلیا یاخته‌های کوچک غیرعصبی و میان‌بافتی هستند که بخشی از ساختار حمایتی سیستم عصبی را شکل می‌دهند و اولین گروه از سلول‌های پاسخگوی سیستم مرکزی عصبی  در مقابل آسیب‌ها ، عفونت‌ها و واکنش‌های التهابی مغز هستند .
تحقیقات پیشین نشان می‌دهد در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی ، حتی در صورت فعالیت نکردن سلول‌های میکروگلیا ، رشد و عملکرد اینترنورون‌های قشر مغز دچار اختلال است و الگوهای غیرطبیعی دارد . 
اکنون محققان دریافتند در شرایط التهابی فعالیت سیستم ایمنی در دوران جنینی ، متابولیسم اینترنورون‌های قشر مغز به خطر می‌افتد و این وضعیت تاثیر بلندمدتی بر این سلول‌های عصبی دارد . نتایج این تحقیقات بر تعامل بین سابقه ژنتیکی اسکیزوفرنی و فاکتورهای ریسک محیطی این بیماری تاکید دارد .

اسکیزوفرنی یک اختلال مغزی است که معمولا از دوران نوجوانی آغاز می‌شود و فرد مبتلا مدام دچار توهم ، هذیان ، افکار غیر طبیعی و حرکات نامتعارف است .
تحقیقات نشان می‌دهد که احتمال بروز آن در افرادی که در بستگان درجه یک خود بیمار مبتلا به اسکیزوفرنی دارند ۱۰ درصد بیشتر است .
از هر ۱۰۰ نفر ، یک نفر به این عارضه مبتلا می‌شود و در حال حاضر بیش از ۲.۴ میلیون نفر در آمریکا به اسکیزوفرنی مبتلا هستند .

بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت بیش از ۲۱ میلیون نفر در جهان مبتلا به بیماری روانی اسکیزوفرنی هستند ولی نیمی از آنان خدمات درمانی لازم را دریافت نمی‌کنند . ‏

میزان شیوع این بیماری در طول عمر بین ۶ر۰ تا ۹ر۱ درصد است که در تمامی نژادها بروز پیدا می‌کند .

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Neuroscience منتشر شده است .

اسکیزوفرنی ( شیزوفرنی ) یا روان گسیختگی یک بیماری روانی است که در آن مرز میان خیال و واقعیت مخدوش می­شود . فرد مبتلا معمولا خودش از بیماریش آگاهی ندارد و این امر باعث دشواری معالجه می‌شود .

این روانپریشی به معنای مسخ ذهنی واقعیت است که علایم آن توهم ، تصورات واهی و دگرگونی‌های رفتاری است .

عوامل محیطی و وراثتی در بروز اسکیزوفرنی دخیل اند عوامل محیطی احتمالی شامل زندگی شهری ، تنهایی ، کمبود محبت ، استفاده از ماری‌جوآنا در دوران نوجوانی ، مواد مخدر ، برخی عفونت ها ، سن والدین فرد ، و تغذیه نامناسب در دوران بارداری است .

عوامل ژنتیکی شامل انواع مختلف ژنتیکی رایج و نادر است .

منبع : سایک نیوز


مطالب مرتبط:


خطر ابتلا به اسکیزوفرنی به دلیل فعالیت سیستم ایمنی بدن در دوره جنینی در این خبر به بیماری اسکیزوفرنی و علائم آن اشاره شده و یکی از عاملان خطر برای ابتلا به این بیماری اختلال در رشد سلول های عصبی در دوره جنینی عنوان شده است .
Top