تاریخ خبر: 2020-12-15 08:22:35

 محققان اظهار کردند: بدن انسان از حدود ۷۰ درصد آب تشکیل‌شده است و نوشیدن میزان کافی آب سالم به تقویت سلامت جسمی و روانی کمک می‌کند.

روزانه افراد با تصمیم‌های دشواری در زندگی مواجه می‌شوند و باید بتوانند اطلاعات زیادی را در زمان محدود پردازش کنند. بسیاری از افراد برای غلبه بر این چالش‌ها میانبرهایی ذهنی ایجاد می‌کنند که ممکن است منجر به از دست رفتن اطلاعات مهم یا اعمال تعصبات بیجا شود، به همین دلیل پیوسته در تلاش هستیم تا روش‌هایی برای قضاوت بیشتر در راستای بهبود بهره‌وری و عملکرد پیدا کنیم.

بنابراین برای تصمیم‌گیری بهتر در زندگی چه‌کارهایی می‌توانیم انجام دهیم؟ برای پاسخ، می‌توانیم به دنیای اطرافمان نگاهی بیاندازیم. آب بیشترین و ضروری‌ترین ترکیب روی این کره خاکی است و بر کسی پوشیده نیست که همه موجودات زنده برای بقاء به آب نیاز دارند.

در تحقیق اخیر عملکرد شناختی شرکت‌کنندگان پس از اجتناب از خوردن و آشامیدن از شب قبل با زمان خوردن میزان آب کافی بررسی شد. محققان دریافتند، افرادی که قبل از آزمایش ۵۰۰ میلی‌لیتر آب نوشیده بودند، عملکرد بهتری در کارها برای سنجش بازتاب شناختی در قضاوت و تصمیم‌گیری نشان دادند. علاوه بر این، متخصصان دریافتند که نوشیدن آب در افراد ۱۸ تا ۳۰ ساله باعث بهبود حافظه و تمرکز می‌شود.

هیدراتاسیون نامناسب

هیدراتاسیون نامناسب ممکن است اثرات نامطلوب زیادی داشته باشد. به‌عنوان‌مثال، هیدراتاسیون بیش‌ازحد باعث عدم تعادل سطح الکترولیت در بدن و کاهش چشمگیر سطح سدیم می‌شود. بدون سدیم، مغز نمی‌تواند تکانه‌های الکتریکی موردنیاز سلول‌های عصبی را برای برقراری ارتباط مناسب آغاز کند و بدون برقراری ارتباط مناسب، تصمیم‌گیری و قضاوت مختل می‌شود.

با توجه به اینکه هیدراتاسیون بیش از حد مضر است، اما حدود ۸۰ درصد افراد اظهار می‌کنند که آب کافی نمی‌نوشند. یکی از تاثیرات کم آبی خفیف، انسداد جریان خون در مغز است. جریان خون مناسب به مغز برای عملکرد شناختی سالم موثر است. خون در گردش، اکسیژن و مواد مغذی ضروری مغز را برای عملکرد مناسب تامین می‌کند.

به‌علاوه، کمبود آب بدن باعث افزایش ترشح هورمون استرس کورتیزول می‌شود. افزایش سطح کورتیزول با اختلال در عملکرد شناختی و مشکلات تصمیم‌گیری همراه است.

به‌عنوان‌مثال، در سال ۲۰۱۸ نتایج بررسی ۵۶ شرکت‌کننده که به‌طور تصادفی در معرض عامل استرس‌زای اجتماعی قرارگرفته بودند، مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. شرکت‌کنندگان در شرایط استرس، ضربان قلب بالاتر، خلق‌وخوی منفی بیشتر و کاهش تصمیم‌گیری را نشان دادند. درنهایت، هیدراتاسیون کافی ممکن است به حداکثر عملکرد شناختی کمک کند.

حتی اگر مزایای مصرف آب را درک کنید ممکن است در مصرف آب (H۲O) محدودیت‌هایی داشته باشید، با این حال، چند راهکار می‌تواند افزایش احتمال دریافت مناسب آب و تاثیر آن بر روند تصمیم‌گیری را نشان دهد که در ذیل آمده است.

نشانه‌های محیطی

تغییر محیط زندگی می‌تواند احتمال موفقیت در مصرف آب بیشتر را افزایش دهد. به‌عنوان‌مثال، اطمینان از نگه‌داشتن یک بطری آب در طول روز ممکن است یکه “نشانه” برای مغز در نوشیدن یک جرعه آب باشد. همچنین، تنظیم یادآوری برای نوشیدن بیشتر با استفاده از برنامه تلفن یا زنگ هشدار ممکن است به ردیابی میزان مصرف کمک کند و باعث شود تا برنامه‌ای روزانه تنظیم کنید.

کارهای روزانه

ایجاد یک برنامه روزانه می‌تواند هدف از مصرف آب مناسب را با گذشت زمان پایدار کند. برای انجام این کار، ممکن است مفید باشد که این هدف را با روال قبلی تنظیم کنید. به‌عنوان‌مثال، همراه داشتن بطری آب در پیاده‌روی می‌تواند احتمال روند مصرف آب در طولانی‌مدت را بهبود بخشد.

درنهایت، اطمینان از اینکه به‌طور مناسب هیدراته شده‌ایم می‌تواند به بهبود عملکرد شناختی و تصمیم‌گیری کمک کند. توجه به این نکته مهم است که مصرف مناسب آب ممکن است برای هر فرد متفاوت باشد. سن، فعالیت بدنی، وضعیت سلامتی و سایر عوامل ممکن است در میزان مصرف تاثیر بگذارند. برای اطمینان از مصرف متعادل مایعات، ضروری است که به‌طور مداوم وضعیت هیدراتاسیون خود را ارزیابی کنید. درمجموع، اگر با تغییر محیط و ایجاد کارهای روزانه خود را برای موفقیت آماده کنیم، در این صورت می‌توانیم احتمال دستیابی به اهداف آب‌رسانی در بدن را بهبود بخشیم که منجر به تصمیم‌گیری بهتر در زندگی خواهد شد.

موارد ارائه‌شده نباید برای تشخیص یا درمان موارد سلامتی یا بیماری استفاده شود و افرادی که به دنبال مشاوره‌های پزشکی هستند باید با پزشک متخصص مشورت کنند.

منبع: سایک نیوز


مطالب مرتبط:


بهبود تصمیم گیری با نوشیدن آب کافی در این خبر به تاثیرات نوشیدن آب بر کاهش استرس و در نتیجه بهبود قدرت تصمیم گیری اشاره شده و راه کار هایی برای جذب بیشتر آب مطرح شده است
Top