تاریخ خبر: 2020-11-26 08:52:53

محققان با انجام یک مطالعه که به تازگی انجام شده است ، دریافتند استرس در دوران بارداری می‌تواند بر نحوه تکامل مغز کودک تاثیر بگذارد و حتی در بزرگسالی به بروز مشکلات عاطفی بینجامد . 

محققان دانشگاه « ادینبورگ » در انگلیس در این مطالعه متوجه شدند سطوح بالای هورمون استرس به نام « کورتیزول » در مادران با ایجاد تغییرات ساختاری در ناحیه « آمیگدال » - خوشه کوچک بادامی شکل از نرون ها که در هر طرف مغز قرار دارد - مغز نوزادان تازه متولد شده ، ارتباط دارد .

 آمیگدال نقش مهمی در یادگیری و حافظه ایفا می‌کند . آمیگدال علاوه بر نقش اصلی که در درک احساسات و ایجاد واکنش نسبت به آنها دارد ، در تعدیل درد نیز دخالت دارد . آمیگدال به عنوان بادامه کنترل درد ، نیز معرفی شده ‌است . آمیگدال همچنین مسئول تظاهرات هیجانی چهره مانند خوشحالی و ترس است و نقش مهمی در اکتساب یادگیری‌ های هیجانی دارد .

هورمون کورتیزول نیز در واکنش بدن به استرس نقش دارد - سطوح بالاتر کورتیزول نشان دهنده استرس بالاتر است ؛ کورتیزول همچنین در رشد جنین دخالت دارد . این در حالی است که مشخص شده آمیگدال - که دو عدد از آن در هر نیم کره مغز وجود دارد- در تکامل احساسی و اجتماعی در کودکان نقش دارد .  

نویسندگان این مطالعه خواستار حمایت بیشتر از زنان باردار برای پیشگیری از بروز هرگونه ناهنجاری ساختاری در ناحیه آمیگدال مغز کودک شدند .

پروفسور « جیمز بوردمن » از دانشگاه ادینبورگ گفت : آمیگدال یک ساختار مغزی است که شامل سلول های عصبی بسیار سازمان یافته است . آنها با هم کار می کنند تا اطلاعات مربوط به شرایط اجتماعی و احساسات را در نوزادان پردازش کنند .

وی افزود : یافته های این مطالعه فراخوانی برای شناسایی و حمایت از زنان بارداری است که در طول بارداری به کمک بیشتری احتیاج دارند زیرا این کار می تواند یک روش موثر برای رشد سالم مغز در نوزادان باشد .

این متخصصان افزودند : زنان بارداری که احساس استرس یا ناراحتی می کنند ، باید از ماما یا مشاور خود کمک بگیرند و با حمایت از آنها می توان بسیاری از مسائل سلامتی را در دوره بارداری به خوبی کنترل کرد . کمک به مادر برای مقابله با استرس در دوران بارداری ، گام مهمی برای اطمینان یافتن از سلامت مادر و کودک است .

منبع : ایرنا


مطالب مرتبط:


تاثیر استرس مادران باردار بر تکامل مغز جنین در این خبر به تاثیرات استرس مادران باردار بر رشد مغز نوزادان اشاره شده و هورمون استرس به نام کورتیزول علت عدم رشد صحیح جنین تشخیص داده شده است .
Top