تاریخ خبر: 2020-11-09 06:07:52

جامعه شناس و استاد دانشگاه ، علل کتمان کرونا را ترس از انگ بی‌مسئولیتی اجتماعی عنوان و تاکید کرد : هر فردی به منظور رفع این آسیب ( کتمان کرونا ) باید وظایف و تعهدات اجتماعی خود را بپذیرد و انجام دهد .

قطع زنجیره مرگ روزانه بیش از ۴۰۰ نفر از مبتلایان به کرونا ، به گفته صاحبنظران موضوعات اجتماعی ، مستلزم رعایت الزامات بهداشتی به عنوان یگانه سپر محافظتی است . درباره چگونگی ترغیب جامعه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا با دکتر سهیلا میرشمس شهشهانی انسان‌شناس و استاد برجسته جامعه‌شناسی گفت وگویی انجام شده است .

اکنون باتوجه به بروز موج سوم کرونا در کشور چگونه می‌توان جامعه را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی ترغیب کرد ؟ 

شهشهانی : یکی از اقدامات موثر در این زمینه به اعتقاد من استفاده از اخبار محلی هر منطقه است . بررسی ، انتشار و اشاعه اخبار مربوط به کرونا همچون شمار مبتلایان ، جانباختگان ، شرح دوران گذار از بیماری و نمایش درد و رنج اطرافیان و بازماندگان قربانیان کرونا در هر منطقه به صورت مجزا می‌تواند مردم را وادار به مواجهه جدی با این مساله کند .

در واقع آثار و تبعات این بیماری باید از مثال‌های نزدیک آغاز شود . شرح و توضیح مصادیق همجوار و بررسی نتایج روانی و اجتماعی این مساله در سطح خرد. جامعه همچنین باید به صورت روزمره اقدامات شهروندان را دنبال و بررسی کند . 

در حال حاضر برخی اقشار جامعه به مانند گذشته ( دوران قبل از کرونا ) به زندگی خود ادامه می‌دهد . حضور گسترده مردم و تردد وسائل نقلیه شخصی در برخی مراکز تجاری و تفریحی این موضع را اثبات می‌کند . برای اقدامات جزئی هم از منزل خارج می‌شوند و گاه حتی برای اعمال روزمره عجله‌ای برای ترک محیط‌های اجتماعی ندارند .

به اعتقاد شما علل تمسخر رعایت این ضوابط بهداشتی توسط برخی شهروندان باوجود شیوع گسترده این بیماری در حال حاضر ، چیست ؟

شهشهانی : گاه اصل برابری توسط بعضی از انسان‌ها پذیرفته نمی‌شود . خودبرتری ، غره شدن بر خرد و تعقل ، توان و قدرت بدنی در این شرایط می‌تواند آدمی را به سمت برخی باورهای غلط همچون « من بیمار نمی‌شوم » سوق ‌دهد . نمایش ابتلای برخی چهره‌های مشهور برای این اشخاص به ویژه ورزشکاران و قهرمانان ( باتوجه به قدرت بدنی ) به این بیماری ، می‌تواند این باورهای غلط ذهنی را تغییر دهد .

شهروندان هر جامعه عمدتا از هنرمندان و... هم الگوبرداری می‌کنند . بنابراین با نمایش رعایت اصول بهداشتی توسط این الگوها نیز می‌توان مردم را به رعایت این ضوابط تشویق کرد .

چرا برخی بیماران مبتلا به کرونا ، گاها این بیماری را حتی از نزدیکان نیز پنهان می‌کنند ؟

شهشهانی : ابتلا به کرونا شاید نشان دهنده نوعی ضعف باشد ؛ ناشی از عدم رعایت ضوابط بهداشتی ، پزشکی و بی‌مسئولیتی اجتماعی که سبب تضییع حقوق دیگران نیز می‌شود .

به عبارت دیگر ابتلا به کرونا با انتقال و سرایت بیماری به دیگران همراه است و بر این اساس فقدان پذیرش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حقیقت عدم پذیرش مسئولیت و تعهدات اجتماعی است .

شهروندان باید اصل برابری را بپذیرند ؛ خودبرتری را کنار گذارند و با قواعد زندگی در جامعه شهری آشنا شوند . در زیست شهری قوانین و مقررات ، عرف و وظایف اجتماعی مسبب برابری انسان‌ها است و باید برای زندگی جمعی پذیرفته شود .

منبع : ایرنا


مطالب مرتبط:


ترس از انگ بی مسئولیتی اجتماعی علت کتمان کرونا در این خبر به بی مسئولیتی مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی در دوران کرونا اشاره شده و بیان شده که این افراد به همین دلیل کرونا را انکار می کنند .
Top