تاریخ خبر: 2020-10-14 07:10:04

توجه به بهداشت روان به عنوان دانش و هنری است که به افراد کمک می‌کند تا با ایجاد روش‌هایی صحیح از لحاظ روانی و عاطفی بتوانند با محیط خود سازگاری داشته و بر استرس های طبیعی زندگی غلبه کنند .

در دنیای پرکشمش و پر استرس امروز، سلامت روان افراد به اندازه سلامت جسمی هر فرد در جامعه ارزشمند بوده و توجه به بهداشت روان به عنوان دانش و هنری است که به افراد کمک می‌کند تا با ایجاد روش‌هایی صحیح از لحاظ روانی و عاطفی بتوانند با محیط خود سازگاری داشته و بر استرس های طبیعی زندگی غلبه کنند .

دکترمحمدرضا غفارزاده رزاقی مدیر گروه سلامت روانی ، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همزمان با هفته سلامت روان با تاکید بر اینکه برنامه‌های سلامت روان می‌تواند جایگاه ویژه‌ای در کاهش رفتارهای بیمارگونه و بهبود روابط بین فردی در اقشار مختلف جامعه ایجاد کند ، اظهار کرد :‌ فردی که از سلامت روانی برخوردار است به طور معمول می‌تواند یک زندگی مستقل داشته و بر تنش‌های محیطی غلبه و از وقوع بیماری‌های شدید روانی پیشگیری کند ، همچنین می‌تواند در کیفیت زندگی خود ، دوستان و خانواده نقش تاثیرگذاری ایفا کند .

وی با اشاره به ۱۰ اکتبر  روز جهانی سلامت روان، عنوان کرد : این روز در سال ۱۹۹۲ توسط سازمان بهداشت جهانی به جهت توجه بیشتر به اختلالات روانی ، تاثیرات منفی آنها بر جوامع و پیشگیری از آن‌ها برگزیده شده است .  در ایران نیز ۱۸ تا ۲۴ مهر ماه به نام هفته بهداشت روان نام گذاری شده و شعار آن سلامت روان برای همه تعیین شده است .  عمده‌ترین هدف در این هفته ارتقاء و افزایش آگاهی و تغییر و اصلاح نگرش مردم نسبت به مسائل بهداشت روان بوده و بدون تردید یکی از مهم ترین مخاطبین این پیام ، مسئولین و سیاستگذاران کشور هستند که مهم ترین استراتژی برای پیشبرد اهداف عالی حوزه سلامت روان ، حمایت طلبی در این افراد است .

وی با اشاره به پیمایش ملی سلامت روان که معمولا در کشور هر ۵ یا ۷ سال برگزار می‌شود، عنوان کرد : بر این اساس ۲۳.۶ درصد افرادی که در گروه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال مورد بررسی قرار گرفته‌اند نیازمند مداخلات روانشناختی هستند . همچنین از این بیماریابی ۱۲.۷ درصد دارای اختلال افسردگی و ۱۴.۶ درصد دارای اختلال اضطراب هستند که در هر دو گروه اختلالات آمار زنان نسبت به مردان بیشتر  است .

غفارزاده با اشاره به جذب کارشناسان سلامت روان در طرح تحول نظام سلامت، عنوان کرد : غربالگری و شناسایی بیماران در جمعیت تحت پوشش مراکز خدمات جامع سلامت به صورت فعالانه اجرا شده و متعاقب این شناسایی خدمات روانشناختی به این گروه ارائه می‌شود .

به گفته وی ، در جمعیت تحت پوشش این مراکز  برای افراد فاقد اختلالات روانپزشکی خدماتی از قبیل آموزش‌های روانشناختی پیشگیرانه از جمله آموزش مهارت‌های زندگی ، آموزش مهارت‌های فرزندپروری ، آموزش نوجوان سالم من ، برنامه تقویت بنیان خانواده و خانواده توانا ارائه می‌گردد .

با توجه به شرایط پیش آمده در جهان و متعاقبا در کشور ما مبنی بر پاندمی بیماری کرونا ، کشور با مسائل و مشکلات جدیدی در خصوص همه گیری کوید ۱۹ مواجه بوده است . حوزه تخصصی سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه با همکاری سایر بخش های نظام سلامت تلاش مضاعفی در جهت پاسخ به نیازهای حوزه سلامت روان و سلامت اجتماعی جمعیت عمومی و ارائه خدمت به گروه های هدف و در معرض خطر داشته است .

مدیر گروه سلامت روانی ، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به محدودیت‌هایی که در سطح جامعه در شرایط همه گیری کرونا پیش آمده ، تصریح کرد : گروه سلامت روانی دانشگاه در این رابطه برنامه‌ریزی‌هایی داشته تا بتواند با توجه به اضطراب منتشر شده در جامعه ، خدمات تخصصی خود را از طریق مشاوره‌های آنلاین ، تلفنی و از طریق سامانه ۴۰۳۰ به گروه‌های هدف و مورد نیاز خود برساند .

وی ادامه داد : این خدمات باعث شده تا کارشناسان سلامت روان مستقر در مراکز خدمات جامع سلامت بتوانند افراد دارای اضطراب و بیقراری شدید و دارای افکار خودکشی را شناسایی نموده و مداخلات روانشناختی را به گروه‌های هدف ارائه کنند . خدماتی از قبیل مشاوره سوگ در بازماندگان متوفیان بیماری کرونا ، مداخلات روانشناختی در بیماران و خانواده بیماران مبتلا به کووید ۱۹ ، آموزش روش های مدیریت استرس و مواجهه صحیح با پیامدهای روانشناختی بیماری ، مشاوره از طریق سامانه ۴۰۳۰ و ارائه خدمات سلامت روان از برنامه‌هایی است که در این دروان با جدیت فراوان در مراکز تابعه پیگیری و اجرا می‌شود .

غفارزاده در خاتمه عنوان کرد : در طول یک سال گذشته در مراکز خدمات جامع سلامت تعداد ۵۹۰۶۹۲ خدمت روانشناختی به ۱۲۹۴۶۷ نفر مراجعه کننده به این مراکز توسط کارشناسان سلامت روان ارائه شده است .

منبع : خبر فوری

 


مطالب مرتبط:


پیشی گرفتن زنان از مردان در اختلالات افسردگی و اضطرابی در این خبر به تاثیر استرس و اضطراب بر افزایش نرخ افسردگی و اختلالات اضطرابی اشاره شده است.
Top