تاریخ خبر: 2020-10-27 06:11:16

مسوول فنی شیمی درمانی پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی گفت : هورمون درمانی بیش از ۵۰ درصد از بازگشت دوباره سرطان سینه زنان جلوگیری می کند .

هورمون درمانی مانند شیمی درمانی ، نوعی از درمان در سرطان پستان است که سلول‌های سرطانی را در تمام نقاط بدن ( حتی سلول‌هایی که از طریق جریان خون به سایر قسمت‌های بدن پخش شده‌اند ) درمان می‌کند .

‌این روش درمانی بیشتر زمانی استفاده می‌شود که سلول‌های سرطانی دارای گیرنده‌های هورمونی ( استروژنی و پروژسترونی ) باشند . به عبارت دیگر این درمان در افرادی که در تومور آنها گیرنده های استروژن و پروژسترون ، مثبت باشد اثر بهتری دارد .

دکتر ‌الهام مهرآوران متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی اظهار داشت : هورمون درمانی در مداوای بیماران سرطانی نقش مهمی دارد و یکی از روش های موثر برای مداوای این بیماران می باشند .

‌وی ادامه داد : هورمون درمانی معمولا بعد از انجام جراحی ، شیمی درمانی و رادیوتراپی برای این بیماران آغاز می شود ، اما در برخی موارد هورمون درمانی قبل از جراحی برای کاهش اندازه توده پستان ، مورد استفاده قرار می‌گیرد ، به عبارتی با توجه به شرایط بیمار و نظر پزشک ، هورمون درمانی ممکن است قبل از عمل جراحی هم انجام شود .

به گفته این متخصص انکولوژی ، ایران همانند کشورهای پیشرفته دنیا از این روش درمانی و براساس روش های بین المللی استفاده می شود .

هورمون درمانی روش استاندارد جهانی

مهرآوران با یادآوری این که هورمون درمانی یکی از روش های استاندارد درمان سرطان پستان در دنیا است ، تصریح کرد : با استفاده از این روش درمانی ، از عود سرطان و یا از ایجاد سرطان جدید تا حد زیادی جلوگیری می شود . ‌

وی در پاسخ به این سوال که با این شیوه درمانی چه مقدار طول عمر برای بیمار اضافه می شود ؟ اظهار داشت : این موضوع به موارد مختلفی از جمله اندازه تومور ، درگیری غدد لنفاوی ، سن بیمار بستگی دارد . 

متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی در فواید هورمون درمانی گفت : پیشگیری از عود بیماری ، کاهش بروز سرطان در پستان سالم و کاهش توقف رشد سلول سرطانی در مراحل پیشرفته از مهمترین مزیت های این روش درمانی است .

‌مهرآوران ، تهوع ، سردرد ، گرگرفتگی ، دردهای ماهیچه ای و مفاصل و ناتوانی های جنسی از جمله عوارض این روش درمانی اعلام کرد و گفت : احتمال ابتلا به پوکی استخوان ، آب مروارید ، لخته شدن خون در وریدها و سرطان رحم در این افراد هم وجود دارد .

وی تاکید کرد که افراد قبل از هومورن درمانی از لحاظ فاکتورهای خطر مثل مصرف سیگار، چاقی ، سابقه سکته قلبی ، سکته مغزی و لخته شدن خون در ورید بررسی می شوند .
‌این متخصص با بیان این که در هورمون درمانی از  ۲ داروی تاموکسیفن و ‌لتروزول بیشتر استفاده می شود ، خاطرنشان کرد که هر کدام از این داروها عوارض خاص خود را دارند که پزشک انکولوژیست مراقب است تا بیمار با کمترین عوارض طی درمان مواجه شود .  

مهرآوران ادامه داد : در مورد تاموکسیفن یکی از عارضه هایی که در فواصل مراجعه بیمار باید مد نظر باشد بررسی ضخامت رحم است که با انجام سونوگرافی به صورت دوره ای ( در صورت لزوم ) مراقبت از بیمار صورت می گیرد و همچنین داروی لتروزول بیشتر روی استخوان‌ها اثر منفی دارد و ‌بیشتر مواقع لازم است که برای جلوگیری از عوارض دارو به بیماران کلسیم و ویتامین D داده شود . ‌

وی در پاسخ به این سوال که با وجود این عوارض چرا از این روش استفاده می شود ؟ گفت : روش هورمون درمانی برای مبتلایان به سرطان پستان ، بسیار ارزشمند و مفید است و مزیت های آن از عوارض نادر آن خیلی بیشتر است .

منبع : ایرنا


مطالب مرتبط:


جلوگیری از عود سرطان سینه به وسیله هورمون درمانی در این خبر به مزایا و معایب استفاده از هورمون برای درمان سرطان سینه در زنان و جلوگیری از بازگشت مجدد آن اشاره شده است .
Top