تاریخ خبر: 2020-11-28 08:44:50

عضو انجمن زنان و مامایی ایران با تاکید بر اینکه دیابت بارداری علایمی خاموش دارد ، گفت : جدی نگرفتن کنترل و پیگیری روند درمان دیابت بارداری ، آینده مادر و فرزند را با خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ روبرو می کند .

کنترل قند خون و گرفتار نشدن به آن از جمله دغدغه های مردمی است که شهرنشینی و تغذیه نامناسب بر شدت آن افزوده است تا آنجا که به گفته « مریم حضرتی » معاون پرستاری وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، اکنون تعداد افراد مبتلا به دیابت در کشور ۵ میلیون و ۳۸۷ هزار و ۲۰۰ نفر و میزان شیوع این بیماری در بالغین ۹.۴ درصد است .

بیماری افزایش قند خون در میان زنان باردار ، بدون علامت و خاموش خودنمایی می کند و گزارش ها نشان می دهد به طور متوسط ۲ تا ۴ درصد زنان باردار مبتلا به دیابت موقت می شوند که به آن دیابت بارداری گفته می شود .

در اهمیت این موضوع همین بس که مقید بودن به کنترل آن ، به طور حتم به داشتن شانس حاملگی موفق کمک می کند . ضمن اینکه اگر دیابت بارداری خوب مدیریت نشود کودک را نیز در معرض ابتلا به این بیماری قرار می دهد و مادر و کودک هر دو ، دچار عوارض جانبی آن در دوره بارداری و بعد از زایمان خواهند شد .

پیروان در این گفت وگو ، با بیان اینکه دیابت بارداری به معنای بالا رفتن قند خون در دوران بارداری است که به طور معمول با زایمان از بین می رود ، خاطرنشان کرد : دیابت بارداری می تواند در هر مرحله از بارداری اتفاق بیافتد اما به طور معمول در سه ماهه دوم یا سوم بارداری مشهودتر است .

چرا مادر بارداری که پیش از آن دیابت نداشته ، گرفتار دیابت بارداری می شود ؟

عضو انجمن زنان و مامایی ایران در پاسخ به این پرسش که چه عاملی باعث بوجود آمدن دیابت بارداری در مادر باردار می شود ، توضیح داد : به طور معمول در زمان بارداری نیاز به انسولین که هورمون مسئول کنترل قند خون است بالاتر می رود .

وی افزود : اگر بدن زن باردار نتواند انسولین بسازد ، ادامه این روند به دیابت بارداری منجر می شود . موضوعی که هم روی سلامت مادر و هم جنین اثر می گذارد .

 کدام مادر باردار بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت بارداری است ؟

پیروان خاطرنشان کرد : خانم های چاق و خانم هایی که سابقه زایمان نوزاد با وزن بالای چهار کیلو دارند بیشتر در معرض ابتلا به دیابت بارداری هستند . ضمن اینکه فشار خون بالا ، اضافه وزن قبل از بارداری ، بارداری چندقلویی ، داشتن سقط جنین یا مرده‌زایی بدون دلیل ریسک ابتلا به دیابت بارداری را دوچندان می کند .

متخصص زنان و زایمان تاکید کرد : مادران بارداری که یکی از والدین آنان مبتلا به دیابت است هم باید بیشتر مراقب این موضوع باشند و حتما در برنامه های غربالگری موضوع را به پزشک خود مطرح کنند .

مادران بارداری که یکی از والدین آنان مبتلا به دیابت است هم باید بیشتر مراقب این موضوع باشند و حتما در برنامه های غربالگری موضوع را به پزشک خود مطرح کنند . وی تاکید کرد : مادران باردار دقت داشته باشند اگر در دوران بارداری به دیابت بارداری مبتلا شوید ، به این معنی نیست که شما قبل از بارداری دیابت داشته‌اید یا پس از بارداری به آن مبتلا خواهید شد . اما در صورت کنترل نشدن ، دیابت بارداری خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را در آینده افزایش می‌دهد .

دیابت بارداری چه علایمی دارد؟

عضو انجمن زنان و مامایی ایران درباره علایم احتمالی این بیماری در مادران باردار متذکر شد : دیابت بارداری بسیاری از موارد در آزمایش های کنترل بارداری مشخص می شود زیرا علامت خاصی از خود نشان نمی دهد .

وی به مادران باردار توصیه کرد : تشنگی ، خشکی دهان ، تاری دید ، تکرر ادرار یا داشتن حالت خستگی مزمن از جمله نکاتی است که باید به آن دقت و توجه ویژه داشت و آن را به علائم شایع بارداری نسبت نداد و بلافاصله به پزشک مراجعه کرد .  

این نوع دیابت چه اثری بر بارداری دارد ؟

پیروان درباره آثاری که دیابت بر بارداری می گذارد ، گفت : در صورتی که مادر دیابت کنترل نشده داشته باشد ، نخست اینکه باعث می شود نوزاد در زمان زایمان ، وزن زیادتر از طبیعی بگیرد . همچنین عامل افزایش میزان مایع آمنیوتیک می شود به این معنا که بیمار با علائمی نظیر دردهای شکمی ( ناشی از فشار زیاد مایع ) ، نوسان شدید وزن ، کمر درد ، و ورم شدید پاها و قوزک پا روبه رو می شود . به همین دلیل معمولا برای مشخص کردن اینکه ممکن است افزایش بیش از حد مایع ناشی از دیابت باشد یک تست گلوکز انجام می شود . این موارد معمولا خفیف بوده و با کنترل دیابت براحتی درمان می شوند .

وی مهمترین اثر دیابت بارداری را زایمان زودرس یا احتمال بالا رفتن فشار خون در بارداری عنوان کرد و گفت : با آزمایش قند خون و تست تحمل قند در طول بارداری قادر هستیم دیابت بارداری را شناسایی کنیم .

درمان دیابت بارداری چگونه امکان پذیر است ؟

این متخصص زنان و زایمان مشاوران درباره درمان دیابت بارداری به مادران باردار توصیه کرد : ضمن حفظ آرامش ، با مراجعه به متخصص تغذیه و دریافت رژیم غذایی مناسب و انجام ورزش منظم براحتی می توان بسلامت از این بیماری رها یافت .

به گفته پیروان ، فاصله‌گذاری مناسب در وعده‌های غذایی غنی از کربوهیدرات شامل غلات ، برنج قهوه ای ، لوبیا ، نخود، عدس و سایر حبوبات ، سبزیجات نشاسته‌دار و میوه‌هایی با قند پایین ، پروتئین ها شامل گوشت و مرغ بدون چربی و ماهی و چربی‌های سالم مانند آجیل ، دانه‌ها و روغن زیتون به جلوگیری از افزایش قند خون کمک می‌کند .

وی خاطرنشان کرد : در صورت شدیدتر بودن وضعیت مادر باردار ، داروهای کاهنده قند خون تجویز می شود که هم به صورت خوراکی و هم تزریقی تجویز می شود .

منبع : ایرنا


مطالب مرتبط:


دیابت بارداری عاملی خطرناک برای آینده مادر و فرزند در این خبر به این نکته اشاره شده است که در صورتی که به دیابت بارداری بی توجهی شود می تواند اثرات منفی بر مادر و جنین داشته باشد .
Top