تاریخ خبر: 2020-07-15 08:23:45

انجام ورزش منظم یکی از راه‌های جلوگیری از مضرات و معایب بی‌حرکتی و فعالیت نکردن طی دوران قرنطینه خانگی به دلیل شیوع ویروس کرونا است .

فرشته سادات شجاعى روانشناسى بالینى و خانواده درمانگر درباره تأثیر ورزش در دوران پس از کرونا ، اظهار کرد : در زمان شیوع کرونا ویروس ، تحرک بدنی می‌تواند نقش پیشگیرانه داشته باشد ، البته از مهم‌ترین این اقدامات انجام ورزش منظم است . در حقیقت انجام ورزش منظم یکی از راه‌های جلوگیری از مضرات و معایب بی‌حرکتی و فعالیت نکردن طی دوران قرنطینه خانگی است .

این روانشناس بیان کرد : کاهش قدرت عضلات و پایین آمدن توان قلبی-عروقی و ریوی به دنبال بی‌حرکتی خصوصاً در جمعیت مسن و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای از جمله علل افزایش ناتوانی در این قشر آسیب پذیر جامعه است . ویروس کرونا و ترس از مبتلا شدن به آن ، در حال حاضر افراد جامعه را به سطح بالاتری از استرس دچار کرده است ، هر چند مؤلفه‌های دیگری از جمله اوضاع اقتصادی هم در افزایش آن بی‌تأثیر نیست . پس باید چه کاری انجام دهیم که بتوانیم خودمان را قوی و با نشاط پرورش دهیم ، یکی از راه‌هایی که کارشناسان به شما توصیه می‌کنند که کم هزینه و با بهره‌دهی و اثربخشی بالا می‌باشد ، ورزش است .

وی افزود : ما نباید خودمان را از این نعمت که منجر به سلامتی می‌شود محروم کنیم و به دنبال بهانه‌ تراشی باشیم و به خودمان تلقین کنیم که وقت نداریم ! اگر کمی دقت کنیم خواهیم دید چقدر زمان برای تمرین و پرداختن به ورزش داریم ، شما در روز چند دقیقه به رصد فضای مجازی یا تماشای تلویزیون می‌پردازید ، ما فقط به شما توصیه می‌کنیم روزی ۳۰ دقیقه در روز از ۲۴ ساعت را به تمرین بپردازید .

شجاعى با بیان اینکه اطلاع رسانی کافی در زمینه پیشگیری و کنترل کرونا در جامعه انجام شده است ، ادامه داد : دیر یا زود با دوران پسا کرونا که از آن غافل شده‌ایم ، روبه رو خواهیم شد . وقتی یک بیماری علاوه بر سلامت جسمی ، به سلامت روانی افراد جامعه نیز اثر می‌گذارد ، دیگر تنها به عنوان یک بیماری تلقی نمی‌شود ، بلکه یک بحران است که همه افراد جامعه به کمک هم می‌توانند از آن عبور کنند . ورزش به عنوان یک عامل تأثیرگذار در سلامت جسمانی و روانی می‌تواند در این امر موثر باشد .

این روانشناس تصریح کرد : ورزش علاوه بر اینکه ابزار ارزشمندی برای حفظ سلامت جسمانی است ، رابطه نزدیکی با سلامت و بهداشت روانی و به ویژه پیشگیری از بروز ناهنجاری‌های روانی دارد . ورزش از اضطراب و افسردگی می‌کاهد و اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد . ورزش به ویژه در سنین کودکی و نوجوانی باعث آزاد کردن انرژی‌های اندوخته می‌شود و این خود بسیار لذت‌بخش و آرامش‌دهنده است .

وی اضافه کرد : ورزش در سلامت و آمادگی جسمانی ، تعادل و ثبات هیجانی ، جلب توجه ، رقابت ، رشد اعتماد به نفس ، تصویر مثبت بدنی و اجتماعی و تأمین نیاز‌های دوستی ، احساس امنیت و تقویت گروهی ، تأثیر فراوانی دارد . اگر سلامت روانی را به معنای احساس راحتی نسبت به خود و دیگران تعریف کنیم ، معیار‌های آن موفقیت ، تعادل هیجانی ، سازگاری با محیط، واقع بینی ، احساس ارزشمندی و اجتماعی بودن خواهد بود ، بنابراین ورزش با فعالسازی چنین معیار‌هایی نه تنها به بهداشت جسم بلکه به بهداشت روانی هم کمک می‌کند و همچنین اضطراب افراد با پرداختن به ورزش به میزان بسیار زیادی کاهش می‌یابد .

شجاعى با اشاره به اینکه هر نوع ورزش می‌تواند در کاهش استرس و اضطراب مفید باشد، افزود: ورزش می‌تواند یکی از آرامش بخش‌ترین فعالیت‌هایی باشد که به کاهش استرس کمک می‌کند . برای بدن و ذهن بسیار آرامش بخش است ، تمرینات مغز را برای ترشح هورمون‌های احساس خوب که به نام اندورفین شناخته می‌شوند ، تحریک می‌کند و این شرایط استرس را کاهش داده و موجب شکل گیری احساس خوب می‌شود .

این روانشناس گفت : توجه به سلامت جسم یک اصل است که نباید از آن غافل شد ، غذای سالم ، خواب کافی و مهمتر از این‌ها ورزش سه اصل مهم در سلامت جسم هستند . ورزش کردن برای از بین بردن اضطراب این روز‌ها بسیار موثر است ، اگر تغذیه سالم وجود داشته باشد، می‌تواند از میزان استرس، خشم و کج خُلقی در این روز‌ها را کاهش داد .

وی ادامه داد : اهمیت ورزش در ارتقای سلامتی و نقش آن در مقابله با بیماری‌ها و از جمله تقویت بعد جسمانی و ذهنی برای مقابله با شیوع یک بیماری جدید و ناشناخته چون کرونا ویروس این موضوع نشان می‌دهد که تثبیت فرهنگ ورزش در خانه و نهادینه کردن این فرهنگ بین خانواده‌ها تا چه اندازه مهم است و باید به عنوان یک تجربه جدید مورد مطالعه قرار گیرد و بر تداوم آن کوشید .

شجاعى اضافه کرد : ایده ورزش در خانه هم برای افراد و هم برای جوامع بحران زده از کرونا بسیار فایده بخش است و معتقدیم اگر افراد در این شرایط بحرانی طرز فکر خود را تغییر دهند در این صورت می‌توانند با دید مثبت تری به موضوع نگاه کنند و حتی به راحتی به فواید ورزش کردن در خانه پی ببرند که از آن جمله فواید عبارتند از صرفه جویی در وقت ، پایین آمدن هزینه‌های مالی ، رعایت بهداشت فردی ، حضور نداشتن در اجتماع و در نتیجه آن پایین آمدن ریسک ابتلا به ویروس کرونا ، ایجاد محیطی دوستانه با ورزش کردن در کنار خانواده ، علاقه‌مند شدن سایر افراد خانواده و روی آوردن آن‌ها به ورزش ، تعیین نکردن وقت خاصی برای ورزش کردن بر خلاف رفتن به مراکز ورزشی که باید سر ساعت مقرر در محل حضور یابند ، اما با ورزش در خانه به راحتی می‌توانند زودتر یا دیرتر شروع به تمرینات کنند ، با ورزش کردن در خانه می‌شود یاد گرفت که با کمترین امکانات ورزشی حتی با نبود آن‌ها با انجام حرکات ورزشی می‌توانند به بدن سلامتی را هدیه دهند ، در ورزش در خانه حتی نیاز به داشتن مربی به صورت فیزیکی نیست ، چراکه افراد به راحتی می‌توانند با استفاده از فیلم‌های آموزشی ورزشی مربی خود باشند .

این روانشناس ادامه داد : مسلما ورزش امری ضروری در زندگی و حفظ سلامتی همه ماست ، چراکه هم در بعد قهرمانی و هم در حوزه سلامت عمومی با حیات روزمره ما گره خورده است ، از طرفی به نظر می‌رسد که کووید ۱۹ تا زمان کشف واکسن آن و ریشه کن شدن کامل این ویروس با ما خواهد بود و همین امر لزوم ماندن در خانه را هنوز هم تقویت می‌کند ، اگرچه اماکن ورزشی و باشگاه‌ها با حفظ پروتکل‌های بهداشتی در حال فعالیت هستند .

وی خاطرنشان کرد : برحسب ضرورت نیاز است که ورزش در خانه همچنان مورد تأکید مقامات بهداشتی و ورزشی کشور قرار گیرد و اهمیت آن نزد خانواده‌ها مرتب به مردم گوشزد شود ، کما اینکه هر دم ممکن است با شیوع امواج جدید کرونا و پیک‌های جدید‌تر جامعه به سمت قرنطینه دوباره سوق داده شود ، در این بین تجربه اولیه پویش‌های ورزش در خانه می‌تواند به کمک آید ، به همین خاطر باید بر روی این پویش مهم مطالعه دقیق‌تر صورت گیرد و در راستای ارتقا و گسترش آن کوشش بیشتری شود تا به عنوان یک سپر محکم در مقابله با کرونا و هر ویروس دیگر در آینده به کار گرفته شود .

 

منبع : خبر فوری


مطالب مرتبط:


تأثیر ورزش بر کرونا و پسا کرونا در این خبر به آخرین اطلاعیه فرشته شجاعی روانشناس بالینی در مورد ورزش در دوران کرونا و پسا کرونا پرداخته شده است.
Top