تاریخ خبر: 2020-09-30 07:12:28

مدیرکل دفتر سلامت روانی ، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت : عوارض روانی ناشی از کرونا در سال های آینده بروز خواهد کرد و در حوزه افسردگی ، اضطراب و سایر اختلالات روانپزشکی خود را نشان می دهد .

احمد حاجبی، در اجلاس غیرحضوری رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ، اظهار کرد : بحث حوزه سلامت روان در همه گیری کرونا بر کسی پوشیده نیست .

وی افزود : متأسفانه در بحث عوارض روانشناختی ، مسائل و مشکلاتمان بارز نیست . درخواستم این است که رؤسای دانشگاه‌ها ، گروه‌های هدف را مدنظر داشته باشند . یکی از این گروه‌های هدف ، کادر درمان هستند . تمامی دانشگاه‌ها درگیر فرسودگی کادر درمان هستند . باید به کادر درمان توجه ویژه شود. بخشی از مداخلاتی که برای کادر درمان لازم است ، بخش مدیریت و سازمانی و بخشی نیز مداخلات تخصصی حوزه سلامت روان است .

حاجبی ادامه داد : بررسی‌های میدانی نشان داده که کادر درمان در حال ورود به مرحله فرسودگی شغلی هستند . بنابراین این مساله بسیار مهم است و باید برای آن اقداماتی انجام شود . برخی تصور می‌کنند که تنها مداخله لازم ، پرداخت حقوق و پرداخت مالی به کادر درمان است . اما عوارض روانی ناشی از کووید ۱۹ ، مانند کوه یخ است و فقط بخش کوچکی از آن پیداست . عوارض روانی ناشی از کرونا در سال‌های آینده بروز خواهد کرد و در حوزه افسردگی، اضطراب و سایر اختلالات روانپزشکی خود را نشان می‌دهد .

مدیرکل دفتر سلامت روانی ، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در خصوص آمار خودکشی ناشی از کرونا ، گفت : تاکنون آمارهای ما نشان داده به دنبال کووید ۱۹ ، افزایش قابل توجهی در زمینه خودکشی نداشته ایم . خودکشی در طی این مدت ، نسبت به مدت مشابه سال گذشته ، افزایش نداشته و در حد یک درصد نیز کاهش داشته است . اما این امر قطعی نیست و تجارب سارس و مرس نشان داده که در طولانی مدت عوارض روانی ناشی از همه گیری هویدا می‌شود . در این راستا ، تدابیری اندیشیده شده و تمامی معاونت‌های بهداشت و واحدهای سلامت روانی دانشگاه‌ها، نیز برنامه بازبینی شده پیشگیری از خودکشی را دریافت کرده اند . لذا از دانشگاه‌ها می‌خواهم تا برای اجرای این برنامه کمک کنند تا در آینده این پدیده تا حدودی کنترل شود .

منبع : قطره

 


مطالب مرتبط:


بروز اختلالات ناشی از کرونا در سال های آینده در این خبر به پیامد های روانشناختی بیماری کرونا بر مردم و تاثیرات این بیماری بر فرسودگی شغلی کادر درمان اشاره شده است .
Top