تاریخ خبر: 2020-10-24 07:27:29

یک روانشناس با بیان اینکه حدود ۱۰ درصد از افراد در کشور درگیر اعتیاد به اینترنت هستند و با تاکید بر اینکه این اعتیاد اغلب در سنین نوجوانی رخ می‌دهد ، گفت : پیس بینی می شود این اعتیاد در ایام پاندمی کرونا افزایش پیدا کند چراکه نوجوانان دارای وقت آزاد بیشتری هستند و استفاده مشروع آن‌ها از اینترنت نیز با وجود کلاس‌های مجازی افزایش پیدا کرده است .

مسعود چینی فروشان در وبینار " نوجوانان در ایام کرونا " با بیان اینکه اعتیاد به فضای مجازی به معنای استفاده وسواس گونه و آسیب زا از فضای مجازی است ، اظهار کرد : در اعتیاد به فضای مجازی افراد انتخابگر نیستند و به طور افراطی درگیر این فضا می‌شوند ، به گونه‌ای که هنگام دوری از این فضا دچار دل مشغولی هستند .

به گفته‌ این روانشناس اعتیاد به فضای مجازی در سنین نوجوانی رایج تر است چراکه در این سنین استفاده از اینترنت افزایش پیدا می‌کند و نظارت والدین کمتر است ، همچنین به مرور زمان و با ورود افراد به فضای دانشگاه و اشتغال ، اعتیاد به اینترنت می تواند کاسته ‌شود .

وی با بیان اینکه اعتیاد به اینترنت در کشورهای جنوب شرق آسیا بسیار رایج است ، افزود : اعتیاد به فضای مجازی معمولا به دسته‌هایی نظیر اعتیاد کلی به اینترنت ، اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی ، اعتیاد به تصاویر غیر اخلاقی ، اعتیاد به  بازی‌های آنلاین و... تقسیم بندی می‌شود که دختران معمولا به شبکه‌های اجتماعی و پسران به بازی‌های اینترنتی اعتیاد پیدا می‌کنند .

وی افزود : والدین باید بدانند الگوی فرزندان هستند و اگر خودشان دائما در حال استفاده از اینترنت‌اند ، نمی‌توانند از نوجوان انتظار داشته باشند که استفاده از فضای مجازی را مدیریت کند ، همچنین والدین باید رابطه مثبت با نوجوان را حفظ کنند و به او یادآودی کنند که در این دوران برای شکل گیری هویت خود نیاز است مدتی را در تنهایی ، تفکر و به دور از فضای مجازی سپری کند .

این روانشناس در خاتمه همچنین به والدین توصیه کرد که شب‌ها حداقل دو ساعت قبل از خواب اینترنت و مودم را خاموش کنند چراکه استفاده از اینترنت و به طور کلی گوشی همراه در هنگام خواب موجب ایجاد اختلالات در خواب نوجوانان می‌شود .

منبع : ایسنا

 


مطالب مرتبط:


زندگی در دوران کرونا و اعتیاد به اینترنت در این خبر به یکی از مشکلات جانبی کرونا ، که اعتیاد به اینترنت است ، اشاره شده است .
Top