تاریخ خبر: 2020-10-10 07:06:46

روانشناس بالینی ، سیگار را نخستین عامل ترغیب کننده افراد به استفاده از مواد مخدر دانست و گفت با آگاه‌سازی نوجوانان و جوانان در این زمینه می‌توان مانع چنین اتفاقی شد .

مهرداد تنها با بیان اینکه علت های مختلفی برای مصرف سیگار وجود دارد ،‌ اظهار داشت : بسیاری از افرادی که به مصرف دخانیات و از جمله سیگار گرایش پیدا می کنند ، دسترسی ، شرایط محیطی ،‌ اختلافات خانوادگی ، اختلالات روحی و روانی ،‌ وضعیت خانواده و ‌دوستان را زمینه ساز روی آوردن به آن عنوان می کنند .

وی گفت : بیشتر افراد معتاد پیش از گرایش به مواد مخدر ، سیگار مصرف می کردند و به خوبی می توان سیگار و مواد مخدر را زمینه‌ساز اعتیاد فرد از هر نوعی به مواد مخدر برشمرد ، از این رو اطلاع و آگاهی از مضرات و همچنین عوامل گرایش به سیگار و ارتباط آن با مواد مخدر ، مانع از پیشروی اعتیاد فرد خواهد شد .

این متخصص روانشناس افزود : ویژگی‌های فردی و شخصیتی مثل هیجان زیاد ، فعالیت و رفتارهای مخاطره آمیز، تحمل فشارهای عصبی یا عوامل اجتماعی از عمده عواملی است که موجب می‌شود فرد یا افراد بسیاری به سمت مصرف سیگار روی آورند و از طرفی به خاطر عدم اطلاع رسانی از عوارض و آسیب‌های روانی و جسمی آن بی توجه باشند .

تنها ،‌ آماده بودن شرایط محیطی را برای مصرف سیگار بسیار تاثیرگذار دانست و گفت : برخی افراد اذعان می کنند برای بدست آوردن آرامش ، سیگار می تواند آنان را برای لحظاتی تسکین دهد و برای مدتی از تنش‌ها و مشکلات رها شوند در صورتی که سیگار باعث وابستگی روانی ، عفونت ریه ، افزایش خطر ابتلا به بیمارهای قلبی و حتی پیری زودرس می‌شود .

وی با بیان اینکه سیگار و یا حتی مواد مخدر نه تنها آرامش بخش نیست بلکه تشدید کننده اضطراب و استرس زا است، عنوان کرد : یکی دیگر از عوامل مصرف سیگار شرایط محیطی است ، زمانی فرد در محیط استرس‌زا رشد می کند و اطرافیان و یا خانواده به او اهمیتی نمی دهند و از طرفی شکست‌های پی در پی باعث می‌شود تا برای کاهش اضطراب خود به سمت مصرف سیگار برود .

این روانشناس بالینی گفت: طبق آمار، مصرف سیگار، وابستگی به مواد مخدر را بالا می برد و بیشتر افرادی که به مواد مخدر وابستگی پیدا کرده اند ، در ابتدا اعتیاد به سیگار نیز داشتند ولی این بدان معنا نیست که اگر کسی سیگاری است در آینده حتما معتاد می‌شود ، از این رو باید علت مصرف سیگار را در بین افراد مورد بررسی قرار داد تا بتوان هرچه بهتر جلوی افزوده شدن به تعداد معتادین را گرفت .

تنها افزود : اطلاع از میزان نیکوتین موجود در سیگار که موجب گرایش و اشتیاق بیش از پیش افراد بویژه جوانان در مصرف انواع مواد دخانیات می شود ، آگاهی از عوارض مخرب روحی و روانی و همچنین جسمی مصرف سیگار و در نهایت اطلاع افراد مصرف کننده اعم از زن و مرد از ارتباط سیگار و مواد مخدر، جملگی موجب کاهش گرایش مردم به سمت مصرف سیگار که زمینه ساز اعتیاد به مواد مخدر خواهد بود، ‌می شود .

منبع : ایرنا‌

 


مطالب مرتبط:


سیگار کشیدن اولین گام برای به دام اعتیاد افتادن در این خبر بر مضرات استعمال سیگار و زمینه ساز بودن آن برای اعتیاد به انواع مواد مخدر اشاره شده است
Top