تاریخ خبر: 2020-07-18 08:54:56

معمولا افسردگی یکی از عوامل بروز زوال عقلی است ؛ اما طی آخرین تحقیقات محققان به این نتیجه رسیدند که بی تفاوتی عامل مهمی در زوال عقلی می باشد .

محققان دریافتند بی‌ تفاوتی به عنوان یکی از علایم اولیه و هشداردهنده در افراد مبتلا به بیماری‌ های مغزی عروقی می‌تواند نشانه زوال عقل باشد ، در حالی که افسردگی این ویژگی را ندارد . معمولا افسردگی یکی از عوامل خطر در بروز زوال عقل است ، اما به اعتقاد محققان دانشگاه کمبریج در انگلیس علت این امر استفاده از معیارهایی برای سنجش افسردگی است که در واقع نشان دهنده بی‌تفاوتی است .

در این تحقیقات دو گروه مستقل از داوطلبان مبتلا به بیماری ‌های رگ‌های کوچک مغز در انگلیس و هلند مورد مطالعه قرار گرفتند و مشخص شد داوطلبانی که سطح بالاتری از بی‌تفاوتی را دارند یا در یک دوره زمانی میزان بی‌تفاوتی در آن‌ها افزایش می‌یابد ، بیش از سایرین در معرض ابتلا به زوال عقل قرار دارند . در مقابل ابتلا به افسردگی یا تغییر در میزان افسردگی داوطلبان هیچ ارتباط قابل تشخیصی با افزایش ریسک زوال عقل ندارد .

یک سوم از افراد سالمند به این بیماری‌ها مبتلا می‌شوند و حدود یک چهارم از تمام موارد سکته به دلیل این بیماری‌ها به وقوع می‌پیوندد .
مطالعاتی که چندی پیش توسط محققان بیمارستان بریگهام در آمریکا صورت گرفت نشان داد ؛ تعاملات و روابط اجتماعی نقش مهمی در کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر دارد . یکی از مهمترین دلایل بروز آلزایمر، تجمع پلاک‌های پروتئین آمیلوئید در مغز است .

آمیلویید یک اصطلاح عمومی برای پروتئین‌هایی است که به طور طبیعی در بدن بوجود می‌آیند . در مغز افراد سالم ، این پروتئین نابود می‌شود ؛ ولی در مغز افراد مبتلا به آلزایمر، تجمع می‌یابد .

بر اساس مطالعات ترکیب پروتئین بتا آمیلویید با تعاملات و روابط اجتماعی پایین ، فرآیند کاهش شناختی و آلزایمر را تسریع می‌کند . تعاملات و روابط اجتماعی و زوال شناختی کاملا مرتبط هستند و هرچه فرد حضور پررنگ‌تری در اجتماع داشته باشد ، مصونیت بیشتری در مقابل آلزایمر دارد .

شرکت در فعالیت‌های اجتماعی ، دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی ، رفت و آمد با اطرافیان و حضور در برنامه‌های خیرخواهانه همگی در انعطاف‌پذیری مغز نقش دارند و از طرفی با کاهش احتمال بروز افسردگی ، فرد را در مقابل زوال شناختی ایمن می‌کنند .

بر اساس آمار مرکز بین المللی آلزایمر، در حال حاضر ۴۶.۸ میلیون نفر در سراسر جهان به زوال عقل مبتلا هستند و این تعداد تا سال ۲۰۵۰ میلادی ، به ۱۳۱.۵ میلیون نفر به ویژه در کشورهای در حال توسعه می رسد .

حدود پنج درصد از مبتلایان به آلزایمر در دهه چهل و پنجاه سالگی علائم اولیه را نشان می‌دهند .

 

منبع : جام جم

 


مطالب مرتبط:


نشان اصلی زوال عقلی بی تفاوتی است در این خبر به بررسی آخرین تحقیقات پژوهشگران در مورد زوال عقلی در سنین میان سالی پرداخته شده است .
Top