تاریخ خبر: 2020-10-27 06:50:00

کارشناس اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت : بخش زیادی از درمان‌های اضطرابی ، بی خوابی‌ها و مشکلات اعتیاد ، نیازمند مداخلات غیردارویی است اما متاسفانه اغلب افراد ترجیح می‌دهند در اینگونه موارد به‌طورخودسرانه دارو مصرف کنند و گاهی وابستگی شدیدی به این داروها پیدا می‌کنند .

آزاده اولیایی اضافه کرد : اینگونه اختلالات بیشتر نیازمند مداخلات روانشناسی هستند تا اینکه افراد بخواهند دارویی را به شکل خودسرانه مصرف کنند . حتی زمانیکه افراد به خاطر این اختلالات به پزشک مراجعه می‌کنند درمان آنها ترکیبی از دارو و مشاوره های فردی است که توامان انجام می شود .
وی به همه مردم توصیه کرد تا ابتدا با مراجعه به متخصص مربوطه ، علت بیماری و اختلال خود را معین کرده و سپس اقدام به مصرف دارو کنند . 

مصرف بلندمدت قرص‌های خواب‌آور اعتیادآور است 
کارشناس اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت : مصرف بلندمدت قرص‌های خواب‌آور، اعتیاد آور است و مصرف آنها در درازمدت ، وابستگی جسمانی ایجاد می‌کند و به همین دلیل دوز و زمان مصرف آن حتما باید تحت نظارت درمانگر و متخصص مربوطه تعیین شود .
اولیایی افزود : قرص‌های آرام‌بخش از جمله داروهایی هستند که باید حتما از سوی پزشک یا روانپزشک تجویز شوند و اغلب در درمان انواع اختلالات اضطرابی و مشکلات خواب  تجویز می‌شوند .
وی اضافه کرد : در شرایط پراسترس زندگی امروز ، بسیاری از افراد از عوارض و پیامدهای این داروها آگاهی ندارند و متاسفانه اقدام به مصرف خودسرانه آنها می‌کنند . در واقع افراد به خاطر آنکه روی استرس خود سرپوش بگذارند و از شر آن خلاص شوند اقدام به خوردن دارو می‌کنند که فقط یک تسکین موقت است و بعد از مدتی نه تنها مشکل حل نشده بلکه وابستگی به آن دارو نیز به مشکلات و مسائل آن فرد اضافه می‌شود .

سخت‌تر بودن درمان اعتیاد دارویی نسبت به اعتیاد مواد
کارشناس اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با تاکید براینکه اعتیاد دارویی یکی از سخت ترین انواع اعتیاد است ، اظهار داشت : اعتیادهای دارویی به ندرت به درمان ، پاسخ کامل می‌دهند یعنی درمان اعتیادهای دارویی سخت‌تر از اعتیاد به مواد است بنابراین توصیه این است که به هیچ عنوان دارویی را بدون نسخه پزشک مصرف نکنید .
اولیایی افزود : فرد مصرف‌کننده داروهای بدون نسخه ، علاوه بر پیداکردن وابستگی شدید دچار مشکلِ پنهان‌ماندن علائم بیماری خود نیز می‌شود چراکه مصرف داروهای خواب‌آور و مسکن موجب می‌شود که علائم بیماری از بین برود و  از رشد بیماری در بدن، بی‌اطلاع می‌مانیم .
وی به مردم توصیه کرد قبل از مصرف داروهای تسکین‌دهنده درد ، خواب‌آور و ضد اضطراب ابتدا به متخصص مربوطه و روانشناس و روانپزشک مراجعه کنند تا علت بیماری مشخص شود ، آنگاه در صورت تجویز پزشک و روانپزشک از این داروها استفاده کنند .

منبع : ایرنا


مطالب مرتبط:


درمان غیر دارویی برای بی خوابی های شبانه در این خبر به مشکلاتی که دارو های خواب آور برای افراد در بلند مدت ایجاد می کنند ، اشاره شده و توصیه شده است که بدون تجویز پزشک مصرف نشوند .
Top