تاریخ خبر: 2020-10-12 07:01:13

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و فوق تخصص درد با بیان اینکه ، طق گزارش های سازمان جهانی بهداشت زندگی یک سوم انسان‌های جهان به خاطر درد مختل شده است ، بر ضرورت جلوگیری از بروز دردهای مزمن تاکید کرد .

دکتر مسعود هاشمی به مناسبت روز جهانی درد اظهار کرد : سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۰۴ با توجه به اهمیت مسئله درد کشیدن انسان ها ، روز ۱۱ اکتبر مصادف با ۲۰ مهر را به عنوان روز جهانی مبارزه با درد نامگذاری کرد .

وی با بیان اینکه این روز برای جلب توجه جوامع مختلف بشری ، علمی ، سیاسی و اقتصادی به مسئله درد نام گذاری شده است ، گفت : دردهایی که به علل مختلف از جمله سرطان ، عفونت ها ، بیماری ها و دردهای پس از جراحی ایجاد می شوند ، می توانند زندگی انسان ها را از حالت طبیعی خارج کند .

هاشمی افزود : بنابر گزارش های سازمان جهانی بهداشت یک پنجم انسان ها از دردهای متوسط تا شدید رنج می برند و زندگی یک سوم انسان ها نیز به خاطر درد مختل شده است و نمی توانند بدون وابستگی به دیگران زندگی کنند .

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه انجمن جهانی درد نیز هرسال عنوانی را برای سال مشخص می کند ، گفت : امسال به عنوان سال جهانی پیشگیری از درد نامگذاری شده است .

این متخصص با بیان اینکه دردهای مزمن بر اثر دلایلی چون جراحی ، تروماها ، عوارض درمان های سرطان ها و عفونت ها رخ می دهد ، گفت : درد مزمن می تواند زندگی بشر را مختل کرده و تا سال ها فرد را آزار دهد .

وی با بیان اینکه دردهای مزمن پس از بهبود آسیب هایی همچون اعمال جراحی ، شکستگی ها و بهبود بیماری های عفونی می توانند تا سال ها همراه فرد باقی بمانند ، یادآور شد : به همین خاطر دانشمندان به جلوگیری از تبدیل شدن درد حاد به درد مزمن توجه ویژه کرده اند .

رییس انجمن درد ایران ادامه داد : دانشمندان پس از پیدا کردن علل و تغییراتی که در سیستم اعصاب محیطی ، نخاعی و مغز باعث باقی ماندن درد پس از برطرف شدن آسیب حاد می شود ، توانستند با برخی از داروها جلوی باقی ماندن این دردها را بگیرند .

این متخصص افزود : سال هاست بر ضرورت انجام اقدامات لازم برای باقی نماند دردهای پس از جراحی تاکید می شود و داروهایی همچون مسکن ها یا ضد التهاب های غیر استروئیدی ، کتامین و ممانتین می توانند تا حدی از مزمن شدن این دردها جلوگیری کنند .

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه ۲۵ تا ۵۰ درصد بیماران سرطانی که شیمی درمانی شده اند ، پس از بهبود بیماری در کیفیت زندگی خود دچار مشکلاتی هستند ، گفت: تحقیقات نشان داده است که استفاده از داروهای ضد تشنج و یا برخی داروهای ضد افسردگی می تواند تا حدی از بروز این عوارض و مزمن شدن دردها جلوگیری کند .

وی با بیان اینکه بیماری عفونی زونا یکی از بیماری هایی است که درد آن پس از بهبود نیز در زندگی فرد مزمن می شود ، توضیح داد : قبلا گفته می شد اگر درمان های ضدویروسی در درمان این بیماری زود آغاز شوند می توان از مزمن شدن درد زونا جلوگیری کرد ، اما امروزه این باور کمی زیر سوال رفته و گفته می شود که مصرف داروهای کمکی در کنار داروهای ضدویروسی می تواند در جلوگیری از دردهای مزمن پس از بهبود علائم پوستی زونا کمک کند .

هاشمی ضمن تاکید بر پیچیدگی و اهمیت پیشگیری از درد تصریح کرد : این مسئله نیاز به تحقیقات و بررسی های فراوانی دارد ؛ در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز به عنوان دانشگاهی که در تربیت فلوشیپ درد سرآمد دانشگاه ها بوده است ،  بسیاری از تحقیقات می تواند در این زمینه صورت بگیرد، زیرا ژورنال های معتبر دنیا با بالاترین رنکینگ ها از این دست مطالعات بسیار استقبال می کنند.

منبع : ایرنا

 


مطالب مرتبط:


درد ، عامل مختل شدن زندگی یک سوم انسان ها در این خبر به روز جهانی درد اشاره شده و اهمیت پیشگیری از درد بیان شده است .
Top