تاریخ خبر: 2020-07-19 08:22:30

افرادی که به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند ظرفیت تحمل روانشناختی پایینی دارند و در شرایط قرنطینه آسیب شدید روحی متحمل شده که اضطراب و استرس روحی را به دنبال دارد .

گوهریسنا انزانی در گفت‌وگو با ایسنا ، ضمن ارائه توضیحاتی درباره تاثیر استرس و اضطراب در ابتلا به بیماری کووید-۱۹ ، با بیان اینکه انسان‌ها در مواجهه با حوادث ناگوار مانند سیل ، زلزله ، بیماری و... احساس می‌کنند کنترلی بر اوضاع آن ندارند و دچار استرس می‌شوند ، توضیح داد : در حال حاضر افراد در مواجهه با همه‌گیری ویروس کرونا دچار استرس شده‌اند ؛ ویروسی که سبب نگرانی‌های سلامت همگانی شده و در پی آن منجر به افزایش بیماری‌های روانشناختی مانند اضطراب ، ترس ، افسردگی ، رفتار اجتنابی ، خشم ، اختلال خوابی و استرس پس از سانحه شده است .

همچنین درباره وضعیت روانی افراد نسبت به ویروس کوویدـ ۱۹ اظهار کرد : در حال حاضر به نظر می‌رسد اضطراب ناشی از ابتلا به این ویروس افزایش زیادی داشته است ؛ اگرچه اضطراب واکنشی طبیعی نسبت به شرایط سخت و تهدیدآمیز است ، اما در صورت تشدید باعث اختلال زندگی فرد می‌شود و در این حالت بر روی سیستم ایمنی بدن اثر گذاشته و بدن را بیمار پذیرتر می‌کند . 

وی تاکید کرد : پژوهش‌های جدید روانشناختی درباره بیماری کوویدـ ۱۹ حاکی از آن است که افرادی که به این ویروس مبتلا می‌شوند ظرفیت تحمل روانشناختی پایینی دارند و در شرایط قرنطینه آسیب شدید روحی متحمل می‌شوند . براساس پژوهش‌های دیگر نیز استرس آثار جسمی بسیار زیادی بر بدن وارد می‌کند ؛ البته در این شرایط استرس علائم جسمانی ، هیجانی ، فکری و رفتاری در افراد ایجاد می‌کند ؛ در علائم جسمانی تپش قلب و سردرد افزایش پیدا کرده و فرد احساس خستگی دارد ، در نهایت نقص سیستم ایمنی و آسیب پذیری در برابر کووید ـ ۱۹ را تجربه می‌کند .

انزانی درباره نشانه‌های استرس و اضطراب گفت : دلشوره ، نگرانی ، کلافگی ، کاهش اشتها ، تغذیه نامناسب و بدخوابی یا کم خوابی ، داشتن افکار خودکشی و افکار مرگ از علائم استرس و اضطراب است .

بنابر اظهارات این روانشناس ، استرس منجر به کاهش توجه و تمرکز ، شوک شدن ، افزایش ترس ، صحبت کردن‌ و گوش دادن‌های مکرر به صحبت‌های پیرامون بیماری ، پیگیری مداوم علائم از طریق شبکه‌هایی که بعضا اطلاعات نادرستی گزارش می‌دهند و خودبیمارپنداری می‌شود .

وی تصریح کرد : نشانه‌های هیجانی موجب ترس ، غم و خشم ، نشانه‌های فکری موجب انکار، خطاهای ذهنی و فاجعه‌سازی ، تمرکز و توجه پایین ، پرورش افکار خودکشی و نشانه‌های رفتاری موجب بی‌توجهی به سلامت بدن خود و میل به مصرف سیگار، مشروب و مواد می‌شود .

انزانی معتقد است که شنیدن اخبار منفی در این روزها، وجود شبکه‌های غیر معتبر، بزرگنمایی کردن مسائل ، عدم اطمینان به متخصصان و.... موجب افزایش استرس می‌شود . همچنین رفتارهای هیجانی نامتناسب نیز می‌تواند استرس و اضطراب را دو چندان کند ، به ویژه افرادی که قبلا دچار اختلال اضطراب ، افسردگی ، اضطراب بیماری و وسواس بوده‌اند در این شرایط اضطراب و استرس‌شان افزایش پیدا می‌کند .

انزانی ادامه داد : البته استرس از فردی به فرد دیگر متفاوت است و بستگی به ژنتیک و تجارب قبلی فرد دارد ؛ به عبارتی دیگر کسانی که یکی از اعضای خانواده شان این بیماری را تجربه کرده باشند ، استرس و اضطراب‌شان نسبت به افرادی که در نزدیکان خود این بیماری را مشاهده می‌کنند بیشتر است .

وی در ادامه به ارائه راهکارهایی ساده برای کنترل استرس و اضطراب در برابر بیماری کرونا پرداخت و گفت : برای مواجهه با بیماری کرونا باید نشانه‌های استرس را در خود بشناسیم ، زیرا شناخت نشانه‌های جسمی ، هیجانی ، فکری یا رفتاری باعث می‌شود چرخه معیوب استرس را بشکنیم و سپس تاب‌آوری خود را افزایش دهیم ؛ یعنی بدانیم که چگونه حل مسئله کنیم و با مشکلاتی که در حال حاضر پیش آمده و کنترلی بر آن نداریم مقابله کنیم . بهترین راه این است که افراد به توصیه‌های ارائه شده توسط متخصصان توجه و عمل کنند ، تحرک کافی داشته باشند ، با اقوام و دوستان مثبت صحبت کنند ، اگر ترسی در ذهنشان دارند آن را با جزئیات بنویسند و سپس آن را دور بیاندازند و فیلم‌های شاد ببینند .

همچنین برای افزایش تمرکز و توجه بازی‌های فکری انجام دهند ، از برچسب زنی به خود یا دیگران پرهیز کنند ، از جمع‌های پرتنش فاصله بگیرند و بپذیرند که همه چیز در کنترل انسانها نیست ، از لحظه حال لذت ببرند و تا حد ممکن آهنگ‌های آرامش‌بخش گوش دهند و فضای آرامش بخشی را برای خود فراهم کنند و سرگرمی و علایق خود را دنبال کنند .

به گفته این روانشناس ، همچنین خواب کافی ، تغذیه مناسب ، تنفس‌های عمیق یا رهاسازی عضلات و نقاشی کشیدن می‌تواند در کاهش استرس نقش داشته باشد .

 

منبع : ایسنا


مطالب مرتبط:


تاثیر اضطراب بر وضعیت روحی بیماران کرونایی در این خبر به تاثیرات اضطراب و استرس بر وضعیت روحی بیماران کرونایی پرداخته شده است .
Top