تاریخ خبر: 2020-11-25 08:49:18

 اندازه‌ی مغز انسان در حین فرگشت بزرگ‌تر شده است و بیشترین تغییر در بخشی از مغز به نام « نئوکورتکس » اتفاق افتاده است .

اکنون تحقیقات جدید نقش « سروتونین » به عنوان هورمون خوشحالی را در رشد مغز نیز کشف کرده‌اند. سروتونین هورمونی است که در مغز ترشح می‌شود و رضایت از خویش ، اعتماد به نفس و مثبت‌گرایی را در پی دارد .
تا کنون نقش هورمون‌ مرتبط با خوشحالی بر روی توسعه‌ی مغز با جزئیات مورد تجزیه و تحلیل قرار نگرفته بود . زمانی که جنین در حال رشد است ، جفت جنین سروتونین تولید می‌کند ؛ این هورمون از طریق جریان خون وارد مغز جنین می‌شود . این موضوع برای انسان و موش اتفاق می‌افتد . با این حال عملکرد سروتونین در توسعه‌ی مغز هنوز ناشناخته بوده است .
دکتر « لی ژینگ » این موضوع را به‌عنوان تز دکتری خود مورد بررسی قرار داد . وی‌ می‌گوید : « من داده‌های مطالعات گذشته را کاوش کردم و دریافتم که گیرنده‌ی سروتونین به نام « HTR2A » در بخش نئوکورتکس جنین انسانی عمل می‌کند ، ولی در جنین موش این گیرنده وارد کار نمی‌شود . برای اینکه  این بخش مسئول صحبت کردن ، تفکر و خواب دیدن است . محققین موسسه‌ی ماکس پلانک برای پیدا کردن دلیل این افزایش حجم در ناحیه‌ی نئوکورتکس تحقیقات گسترده‌ای در گذشته انجام داده‌اند و نقش تعدادی مولکول در این موضوع را کشف کرده‌اند . سروتونین سیگنال‌دهی به جریانات پایین‌تر را انجام دهد ، باید به این گیرنده وصل شود . پرسش من این بود که آیا می‌توان گفت وجود و عملکرد همین گیرنده‌ها باعث بزرگ‌تر شدن مغز انسان می‌شود ؟ »
محققین برای پاسخ به این پرسش ، گیرنده‌ی HTR2A را در موش ایجاد کردند و دریافتند که سروتونین با فعال کردن این گیرنده زنجیره‌ای از واکنش‌ها را باعث می‌شود و در نهایت توسعه‌ی مغزی را در پی دارد.  در واقع در موش‌هایی که این گیرنده‌ها را داشته باشند ، نورون‌های بیشتری تولید می‌شود و نتیجه این است که راه برای بزرگ‌تر شدن مغز هموار می‌شود .
دکتر « ویلند هانتر » به‌عنوان مسئول این تحقیق ، می‌گوید : « در این مطالعه نقش سروتونین به عنوان فاکتور رشد در توسعه‌ی مغز انسان تایید شد . در برخی از اختلالات روانی مانند سندروم داون و اوتیسم نیز سیگنال‌دهی غیرمعمول سروتونین و جهش ژنی نامتوازن در گیرنده‌ی HTR2A سروتونین مشاهده شده است . شاید با داشتن نتایج این تحقیق ، بتوان درمانی برای این اختلالات نیز پیدا کرد . »

منبع : سایک نیوز


مطالب مرتبط:


بخندید تا مغزتان رشد کند در این خبر به بزرگ شدن مغز انسان در طول سالیان اشاره شده و تحقیقات عامل اصلی این موضوع را افزایش تولید نورون های مغزی در اثر ترشح هورمون سروتونین می دانند .
Top