تاریخ خبر: 2020-11-07 06:21:59

والدین در این شرایط که دانش‌آموزان به دلیل کرونا مجبور به استفاده از فضای مجازی برای آموزش هستند ، باید حواسشان به چالش‌هایی که در این فضا برای فرزندان رخ می‌دهد ، باشد و در صورت بروز مشکل با ایجاد فضایی امن ، به بیان مشکلات آنها گوش دهند .

شیوع کرونا و مجازی شدن خیلی از فعالیت ها ، زندگی افراد را تحت تاثیر خود قرار داده است . در این میان دانش آموزان نیز به روال گذشته پشت نیمکت نمی نشینند تا به آموزش های معلم گوش دهند بلکه امروز پشت تبلت یا رایانه می نشینند و از طریق فضای مجازی آموزش های معلمشان را دنبال می کنند .

این درحالی است که عده ای از کودکان تا دیروز به خاطر شرایط سنی شان اجازه استفاده از گوشی و فضای مجازی را نداشتند ، حال به اجبار دنیای کودکانه شان با آموزش آنلاین و فضای مجازی گره خورده است .

در همین راستا خیلی از موسسات مردم نهاد نیز در تلاش هستند تا شرایط آموزش از راه دور را برای کودکان محروم و کم برخوردار در سراسر کشور ایجاد کنند. چراکه کرونا در بازماندگی برخی کودکان از تحصیل بی تاثیر نبوده است .

افسانه منصوری جلیلیان ، سرپرست بخش روانشناسی و مددکاری موسسه توانمندسازی زنان و کودکان مهروماه در خصوص چالش هایی که امروز این مجموعه با آن دست و پنجه نرم می کند ، می گوید : در دوران کرونا به چالش های روانی زیادی به ویژه در بین دانش آموزان برخوردیم .

یکی از این چالش ها مربوط می شود به کودکانی که در محلاتی که ساکن آن هستند در برخی از مسائل محدودیت هایی دارند . مثلا دختر اجازه ندارد بیرون برود یا با تلفن صحبت کند اما امروز به خاطر شرایط تحصیلی گوشی به دست می گیرد و همین چه برای دخترها و چه پسرهایمان مشکلاتی را به وجود می آورد .  

در این میان مدیریت نشدن ارتباط مجازی ، باعث ایجاد چالش برای خانواده های این کودکان و به وجود آمدن تناقض به ویژه در بین بچه های نوجوان شده است . « بچه ها ارتباط های مختلفی را می توانند داشته باشند اما بدون مدیریت و کنترل خانواده ها ممکن است از طریق گوشی و تبلت هایی که در دست دارند ، کارهای زیادی انجام دهند . چراکه ما با والدینی طرف هستیم که سواد رسانه ای بالایی ندارند و بچه ها از والدین خود چند قدم جلوتر هستند . پس می بینیم که کنترل در این زمینه کاهش می یابد » .

مدیریت و کنترل کودکان در فضای مجازی

حال موسسه مهروماه در کنار فعالیت هایی از جمله آموزش تحصیلی کودکان کم برخوردار و توانمندسازی مادرانشان ، امروز مسئولیت دیگری را بر گردن خود احساس می کند . آن هم مدیریت و کنترل دانش آموزان مقاطع مختلف در استفاده از فضای مجازی است .

آنها در این زمینه با مشاوره و ارتباط گرفتن با خانواده بچه ها سعی دارند از مسیرهای روانشناسی و مددکاری این موضوع را حل کنند . « در این راستا یکسری کارگاه ها برگزار کردیم که در گروه های سه نفره با بچه ها ارتباط گرفتیم . کارگاه درخصوص دوره نوجوانی و مدیریت بحران در دوران کرونا بود » .

به گفته جلیلیان نوجوانی دورانی همراه با هیجانات و پر از آسیب و تنش است . این درحالی است که اکنون حضور بچه ها در فضای مجازی این تنش ها را بیشتر کرده است . « ارتباط های خارج از چهارچوب از یک طرف و مسائلی که باعث ایجاد سرگردمی در نوجوان ها می شود ، از طرف دیگر زندگی آنها را پر از چالش کرده است . آشنایی و قرار گرفتن آنها در فضای مجازی کاری کرده که آنها بیش از قبل و نسبت به سنشان سردرگم شده و نمی دانند چه کار کنند » .

مشاوره برای جلوگیری از بی انگیزگی تحصیلی

بی انگیزگی تحصیلی برخی از کودکان یکی دیگر از چالش هایی است که موسسه مهروماه از زمان شیوع کرونا با آن مواجه است. « به علت برگزاری کلاس ها به صورت مجازی ، بچه ها حس درس و مدرسه ندارند و به مرور انگیزه شان را از دست می دهند . این باعث آسیب به آنها و در نهایت ترک تحصیلشان می شود » .

به همین دلیل برگزاری کارگاه های مشاوره یکی از تصمیمات جدی مجموعه برای تجدید قوای دانش آموزان کم برخوردار و تشویق آنها به تحصیل بوده است . « با روش های مختلفی در تلاشیم تا بچه ها کلاس درس را ترک نکنند. از طرفی نیز به خانواده های آنها آموزش می دهیم که چطور شرایط را مدیریت کرده و مانع از بازماندگی تحصیلی فرزندانشان شوند » .

این تصمیمات برای مهروماه مفید واقع شد . چراکه با پیش بینی هایی که کرده بودند و برگزاری کلاس های مشاوره در زمینه بی انگیزگی تحصیلی توانستند بیش از پیش بچه ها را به کلاس درس آنلاین تشویق کنند . « ما به صورت محدود و گروه های دو یا سه نفره و در هفته یک جلسه به صورت حضوری با بچه ها ارتباط می گیریم تا اعتماد آنها را جلب کنیم و از طرفی آسیب ها را هم کاهش دهیم » .

به گفتته جلیلیان خیلی از بچه ها با پدر و مادرشان راحت نیستند و در مورد مسائلشان با آنها صحبت نمی کنند اما در جلسات مشاوره از مشکلاتشان و همچنین معضلاتی که در فضای مجازی برایشان پیش می آید ، با مشاوران خود صحبت می کنند و جویای راه حل می شوند . « ما به بچه ها راهکار می دهیم و تشویقشان می کنیم که در چهارچوب و طبق قائده و قانون و زمانی که به آموزش نیاز دارند ، از وسایل ارتباطی هوشمندشان استفاده کنند . خارج از این هر مشکلی برایشان پیش بیاید راهنمایی شان می کنیم که هیچ مسئله ای مانع از تمرکز آنها روی درس و مدرسه شان نشود » .

در این حالت بچه ها می دانند که گوشی برای شنیدن دارند و اعتماد زیادی به مربیان و مشاوران خود می کنند . همین موضوع مانع از آسیب دیدگی آنها می شود . چراکه می دانند یکی هست که صدایشان را بشوند و بدون قضاوت آنها را دلسوزانه راهنمایی کند . « بچه ها باید احساس راحتی و امنیت داشته باشند تا مسائلشان را مطرح کنند . وقتی فردی گوش شنوای آنها شود و به درستی راهنمایی شان کند ، بدون شک از گرفتار شدن آنها به آسیب های بعدی جلوگیری می شود » .

موسسه مهروماه حدود ۵۰۰ دانش آموز کم برخوردار را تحت حمایت تحصیلی و توانمندسازی خود قرار داده است تا آنها با آموزش گرفتار آسیب های اجتماعی نشوند و چشم انداز بهتری را برای زندگی شان متصور شوند .

منبع : ایرنا  


مطالب مرتبط:


برای کودکان گوش شنوا باشید در این خبر به لزوم صحبت کردن والدین با کودکان در دوران کرونا و محافظت از کودکانی که از فضای مجازی استفاده می کنند ، اشاره شده است .
Top