تاریخ خبر: 2020-12-03 08:38:49

به همت معاونت پیشگیری بهزیستی استان کرمان اولین دوره آموزشی در قالب وبینار و با محوریت افکار خودکشی با شرکت بیش از ۱۶۰ نفر از روانشناسان، تسهیلگران و مددکاران بهزیستی، آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشکی استان برگزار شد.

دکتر "علی بهرام نژاد" مدیر گروه سلامت روانی و اجتماعی علوم پزشکی کرمان در این وبینار با اشاره به اهمیت نقش کارکنان سلامت در کنترل و پیشگیری از معضلاتی از این قبیل اظهار کرد: رسانه ها نیز در تشدید و یا کمک به کنترل این معضل نقشی اساسی و مهم به عهده دارند چرا که  نحوه انعکاس این اخبار در تشدید و یا کنترل این آسیب خاص بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

وی در ادامه با ارائه نتایج تحقیقات در این زمینه به تحلیل این معضل از دیدگاههای مختلف پرداخت و گفت: یکی از غم انگیزترین مرگ ها، خودکشی است. از طرفی پیشگیری از خودکشی راحت ترین روش است و باید به این مهم توجه کرد که اختلالات روانپزشکی از قبیل افسردگی، اختلالات اضطرابی و اختلالات شخصیت همیشه ردی در خودکشی دارند.

بهرام نژاد تصریح کرد: خودکشی بیشتر در دامنه سنی ۱۵ تا ۳۵ سال اتفاق می افتد که در مردها خودکشی منجر به فوت بیشتر است و در زنان اقدام به خودکشی.

مدیر گروه سلامت روانی و اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمان  بیان کرد: اختلالات روانشناسی، مشکلات بین فردی، اقتصادی و فقدان‌ها از جمله عوامل خودکشی است به خصوص در شرایط شیوع ویروس کرونا که سوگ های حل نشده زیاد است و باید خیلی دقت شود زیرا در این شرایط  مناسک عزاداری برگزار نمی گردد و مرحله سوگ در افراد  پیچیده می شود.

این روانشناس گفت: با اضافه شدن  فقدانهای شغلی و مالی  شرایط بحرانی و پیچیده خواهد شد که مشاورین و متخصصین بایستی به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند.

وی درباره ویژگی های فردی که فکر خودکشی دارد گفت:  این افراد اغلب دارای ویژگی هایی از قبیل تردید و دودلی، تکانشگری و محدودیت افکار و احساس هستند که در مقابل مشاور باید ویژگی هایی از جمله آرام بودن، گوش دادن موثر و فعال، سعی در پیدا کردن روزنه ی امید و مسلط بودن به روشهای موثر و علمی تعامل با افراد در معرض خطر را دارا باشد.

 


مطالب مرتبط:


ازدیاد خودکشی در سنین 15 تا 35 در این خبر در مورد ازدیاد خودکشی در سنین 15 تا 35 گزارش شده است .
Top