تاریخ خبر: 2020-10-22 07:30:54

یک روانشناس معتقد است که والدین در دوران شیوع کرونا باید به آموزش مجازی دانش آموزان به عنوان یک دوره گذار نگاه کنند ، به آن‌ها زمان دهند تا به تدریج با آموزش مجازی کنار بیایند و نیازی نیست نسبت به شیطنت آن‌ها حساس شوند .

دکتر مهرنوش دارینی در وبینار زنان و کرونا درباره نگرانی والدین نسبت به بازیگوشی دانش آموزان در آموزش مجازی گفت :  والدین باید به جای تهدید و تشویق بی‌دلیل فرزند ، اقدام به نظارت و برنامه ریزی متناسب با خانواده خود کنند ، حتی می‌توانند به آنها اجازه شیطنت را بدهند تا به مرور زمان دانش آموز به این نوع آموزش عادت کند .

وی با بیان اینکه والدین باید از مکانیسم مشوق‌های درونی به جای مکانیسم تهدید استفاده کنند ، ادامه داد : والین حتی می‌توانند در کنار دانش آموز بنشینند و به او اجازه تقلب دهند اما موازی با آن به او بگویند که یادگیری مهم است و کسب نمره کامل از طریق تقلب ارزشی ندارد .

دارینی افزود : نمی‌خواهم تقلب کردن را  ترویج کنم اما نیاز است والدین با کودک خود همدلی کنند و باید این نکته را در نظر داشته باشند که فرزند سالم خوشحال با نمره پایین بهتر است تا اینکه فرزند بیمار از لحاط روانی داشته باشیم .

این مدرس دانشگاه معتقد است که اگر با تهدید فرزندان را پای درس بنشانیم قطعا آموزش کیفیت مورد نیاز را به همراه نخواهد داشت . همچنین والدین نباید از فرزندانشان انتظار موفقیت در تمامی دروس و زمینه ها را داشته باشند ، در نتیجه بهترین راهکار حفظ آرامش والدین و همراهی پدران با آموزش فرزندان و صحبت با فرزندان نیز در این راه موثر است . 

به گفته‌ی دارینی زنان در خانه نقش‌های متفاوتی را می‌گیرند ؛ زمانی که دارای فرزند می‌شوند نقش مادر ، اگر شاغل شوند نقش کارمند و به همین صورت مسئولیتشان نیز با افزایش نقش‌هایشان گسترده می‌شود . همچنین افزایش مسئولیت به معنای افزایش فشار است و اگر زنان نتوانند این فشار و بار روانی را کنترل کنند دچار اختلالاتی نظیر اضطراب، افسردگی و... خواهند شد.

این مدرس دانشگاه ادامه داد : اولین نکته در این مسیر برای زنان شناخت تنش‌هایی است که درگیر آن هستند ، سپس باید به مدیریت این تنش‌ها بپردازند چراکه خود کنترلی و مدیریت بر روی خود امری بسیار مهم برای جلوگییری از اختلالات افسردگی ، اضطراب و خشم در خانه هستند .

به گفته‌ وی، عده‌ای به علت نداشتن خود کنترلی در دوران شیوع کرونا دچار تشدید وسواس شدند ، عده‌ دیگیری از شرایط موجود خسته و بی‌تفاوت شدند و برخی برای دوری از این تنش ها و رسیدن به سلامت روان نسبت به رعایت پروتکل‌ها بی‌تفاوت شدند که تمامی این مسایل به عدم مدیریت صحیح شرایط باز می‌گردد .

دارینی در ادامه به ارایه راهکارهایی برای حفظ سلامت روان زنان در این شرایط اشاره کرد و گفت : زنان ابتدا باید بدانند به عنوان یک انسان چه عاملی منجر به ایجاد  این سطح از اضطراب در آن‌ها شده است ، سپس برای تمامی آن عوامل درجه اهمیت قایل شوند .

وی با تاکید بر فشارهای اقتصادی جامعه بر مردم و کاهش سلامت روان در این شرایط اظهار کرد : باید به خاطر داشته باشیم که هرگز نباید در موضوعاتی که تحت کنترل ما نیستند تسلیم حس قربانی بودن ، شویم . یکی از افتخارات غلط ما این است که من خودم را غرق خانواده‌ام کرده ام در حالی که مهم ترین مساله برای زنان توجه به خود و پرداختن به خود است .

به گفته‌ این روانشناس، زنان باید بخشی از زمان روزانه خود را به تفریح و موضوعات مورد علاقه خود بپردازند تا بتوانند از شرایط تنش‌زای اکنون جامعه خارج شوند چراکه مدیریت خانه به ظاهر کاری ساده است و  نادیده گرفتن زحمات زنان باعث ایجاد سردی در محیط خانه و دلزدگی زنان می‌شود ، درنتیجه زنان باید خود را نادیده نگیرند ؛ توجه به خود بخشی از زندگی سالم افراد محسوب می‌شود .

این مدرس دانشگاه افزود: زنان باید انتظارات خود را با شریک زندگیشان  در میان بگذارند و فراموش نکنند که نوع ادبیات ما باعث می‌شود احساس همدلی را از اطرافیان دریافت کنیم و یا نکنیم ، بر این اساس زمانی که خانم پس از انجام کارهای خانه به همسرش غر می‌زد و با ادبیات نا مناسب سخن می‌گوید نباید انتظار همدلی از او را داشته باشد.

منبع : ایسنا

 


مطالب مرتبط:


به تقلب کودکان در آموزش های مجازی حساس نشوید در این خبر به شیطنت های که کودکان هنگام آموزش در فضای مجازی انجام می دهند اشاره شده و به والدین توصیه شده که حساسیت زیاد نداشته باشند .
Top