تاریخ خبر: 2020-10-19 08:13:31

عضو انجمن زنان و مامایی ایران در پاسخ به نگرانی زنان باردار برای تزریق واکسن آنفلوآنزا گفت : به توصیه سازمان بهداشت جهانی و با توجه به تماس نزدیک زنان‌باردار با اطرافیان در منزل از جمله همسر و فرزند ، توصیه شده که حتما واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند .

کتایون برجیس روز یکشنبه و به مناسبت چهارمین روز از هفته سلامت بانوان که با عنوان « سلامت باروری زنان ( روابط زناشویی ، بارداری و زایمان ایمن و سالم ) در همه گیری کووید۱۹ » نامگذاری شده، در مورد روابط زناشویی ، بارداری و زایمان ایمن در همه گیری کرونا اظهار داشت : طبق پروتکل های بهداشتی ممنوعیتی برای اقدام به بارداری و روابط زناشویی اعلام نشده است .

وی تاکید کرد : فقط توجه به این مطلب لازم است که اگر فردی علایم مشکوک به کرونا داشت ، مورد بررسی قرار گیرد و در صورت نیاز قرنطینه برای او در نظر گرفته شود .

متخصص زنان و زایمان ، با بیان اینکه زنان باردار شدیدتر یا بیشتر از افراد دیگر در معرض درگیری با کرونا ویروس قرار ندارند ، به این افراد توصیه کرد : از این بابت نگرانی مضاعف نداشته باشند اما در همه دوران بارداری ، خصوصا در سه ماهه سوم یعنی از ۲۸ هفته به بعد مراقبت های عمومی جهت پیشگیری از انتشار کرونا ویروس توصیه می شود .

پرهیز از حضور در تجمعات ، رعایت فاصله اجتماعی در موارد گریز ناپذیر روزمره ، استفاده از ماسک ، شستن دست ها ، پرهیز از برخورد دست های شسته نشده با صورت از دیگر توصیه های وی به زنان باردار است .

وی ادامه داد : برای خانم های باردار ، مصرف میوه و سبزیجات تازه و بهره مندی از یک برنامه غذایی صحیح ، مصرف مایعات و آب کافی برای پرهیز از لخته شدن خون و فعالیت بدنی قابل قبول در جهت داشتن یک سبک زندگی سالم ، تاکید می شود .

برجیس در پاسخ به نگرانی های مادران باردار برای تزریق واکسن آنفلوآنزا گفت : به توصیه سازمان بهداشت جهانی و با توجه به تماس نزدیک زنان باردار با اطرافیان در منزل از جمله همسر و فرزند ، توصیه شده که واکسن آنفلوآنزا تلقیح کنند .

احتمال انتقال ویروس کرونا از مادر به نوزاد هنوز قطعی نیست

وی درباره احتمال انتقال ویروس کرونا از مادر به نوزاد خاطرنشان کرد : در مواردی که مادرِ مبتلا به کووید ۱۹ زایمان کند ، بررسی نوزاد بعد تولد انجام می شود اما شیر دهی در صورت توانایی جسمی و عمومی مادر و در صورت تمایل والدین با آگاهی کامل والدین و رعایت کامل پروتکل های بهداشتی قابل انجام است .

برجیس همچنین توصیه کرد : بعد از همه زایمان ها به طور کل از دید و بازدید و عیادت های متداول باید پرهیز شود در این صورت است که از احتمال انتقال ویروس پیشگیری می شود .

متخصص زنان و زایمان تاکید کرد : مادران شیرده در نظر داشته باشند که قبل از هر بار تماس با نوزاد بایست دست ها را با آب و صابون شستشو کرد.

در تقویم رسمی کشور، از ۲۴ تا ۳۰ مهرماه هفته ملی سلامت بانوان برگزار می شود که روزهای آن به ترتیب پنجشنبه ۲۴ مهرماه به « زنان پیشگامان خود مراقبتی و حفاظت از خود و اعضای خانواده در پیشگیری از کووید۱۹ » ، جمعه۲۵ مهر روز « پاسداشت و تکریم بانوان فداکار کادر بهداشت و درمان به عنوان پیشتازان پیشگیری و درمان  کووید ۱۹ »، شنبه۲۶ مهر به نام « شیوه زندگی سالم زنان و کووید ۱۹ با تاکید بر چاقی به عنوان  عامل وخامت کووید۱۹ » نامگذاری شده است .

همچنین یکشنبه ۲۷مهر نیز روز « سلامت باروری زنان ( روابط زناشویی، بارداری و زایمان ایمن و سالم ) در همه گیری کووید۱۹ »، دوشنبه ۲۸مهر روز «زنان و سلامت روانی در همه گیری کووید۱۹ » ، سه شنبه ۲۹مهر روز « نقش زنان در ترویج منابع معتبر آموزشی و اطلاعات معتبر و پیشگیری از انتشار باورهای غلط در باره پیشگیری و درمان کووید۱۹ » و چهارشنبه ۳۰مهر روز « پیشگیری از آسیبهای شغلی و اجتماعی زنان در اپیدمی کووید۱۹ » نامگذاری شده است .

منبع : ایرنا


مطالب مرتبط:


توصیه واکسن آنفولانزا برای زنان باردار در این خبر عنوان شده است که واکسن آنفولانزا برای مادران باردار خطری ندارد و تنها نباید درمعرض کرونا قرار بگیرند .
Top