تاریخ خبر: 2020-11-17 13:04:10

یک روانشناس با تاکید بر اینکه کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با کووید ۱۹ تحت تاثیر عوامل گوناگونی قرار دارد ، گفت : از جمله دلایل کاهش توجه افراد به دستورالعمل‌های بهداشتی ، مشاهده رفتارهای اجتماعی سایر افراد جامعه است ، به گونه‌ای که هرچه افراد بیشتری از رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی سر باز می‌زنند ، شاهد افزایش حساسیت زدایی افراد نسبت به رعایت این دستورالعمل‌ها هستیم .

دکتر پیمان دوستی با بیان اینکه در دوران پاندمی کووید ۱۹ بیش از هر زمان دیگری نیاز به یک همکاری گروهی در بین افراد جامعه احساس می شود ، اظهار کرد : کاهش حساسیت افراد نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را می‌توان از چندین جهت مورد بررسی قرار داد . عدم مسئولیت پذیری اجتماعی و انکار موضوع به گونه‌ای که برخی تصور می‌کنند از ابتلا به بیماری مصون هستند و مشکلات تنها برای دیگران رخ می‌دهد ، می‌تواند بنا بر دلایل روانشناختی مختلفی ایجاد شود .

این روانشناس ادامه داد : اگرچه می‌توان کاهش حساسیت افراد نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را ناشی از انکار آسیب پذیری و عدم مسئولیت پذیری اجتماعی آن‌ها دانست ، اما نمی توان مسئولیت رعایت نکردن دستورالعمل‌ها را کاملا به انکار آسیب پذیری و عدم مسئولیت پذیری اجتماعی معطوف کرد چراکه عوامل متعددی در این موضوع دخیل هستند .

وی در ادامه به بیان تعدادی از عوامل موثر در کاهش توجه مردم به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با کووید ۱۹ پرداخت و ادامه داد : یکی از دلایل این است که امروزه بخش بزرگی از خوراک خبری را رسانه هایی نظیر تلویزیون و شبکه های اجتماعی تامین می کنند . این امر همانطور که می تواند مفید باشد ، زیان هایی نیز به همراه دارد . برای مثال، اخبار ضد و نقیض از رسانه های مختلف می تواند حساسیت مردم نسبت به هشدارها را کاهش دهد . از سوی دیگر برخی تحقیقات روانشناسی اجتماعی نیز نشان می دهند ، تکرار بیش از اندازه اخبار می تواند منجر به فرآیند حساسیت زدایی نسبت به اخبار و کاهش توجه افراد به هشدارها شود .

به گفته دوستی ، از دیگر عوامل کاهش حساسیت مردم نسبت به هشدارها و رعایت پروتکل ها ، طولانی شدن مدت پاندمی این بیماری است . در واقع پاندمی کرونا به طور چشم گیری وضعیت زندگی ، کار و مناسبت های اجتماعی افراد را تحت تاثیر قرار داده است و از سوی دیگر وضع قوانین محدود کننده نیز در تغییر وضعیت زندگی مردم موثر بوده است . ادامه این روند منجر شده است تا به تدریج مردم احساس فرسودگی کنند ، حساسیتشان کاهش پیدا کند و تمایل به بازگشت زندگی طبیعی خود داشته باشند ، همچنین این امر با افزایش بی اعتنایی افراد نسبت به منابع خبری نیز شدت می یابد .

این روانشناس ادامه داد : بر اساس تحقیقات روانشناسی اجتماعی ، افراد به دو دلیل عمده نیز ممکن است رفتارهایی هم‌سو با جامعه از خود نشان ندهند ، این دو دلیل شامل نیاز برای حفظ فردیت خود و نیاز به حفظ کنترل بر زندگی خود است . ممکن است برخی احساس کنند تحمیل پروتکل ها مانع ارضای این دو نیاز می شود و حاضرند در ازای پرداخت هر هزینه مالی و جانی برای خود و جامعه ، از پروتکل ها سرپیچی کنند تا این دو نیاز خود را برآورده کنند ، همانطور که می بینیم این اتفاق در سایر کشورها نیز در حال رخ دادن است .

منبع : ایسنا


مطالب مرتبط:


علت بی توجهی مردم به رعایت پروتکل های بهداشتی در این خبر از جمله علت های بی توجهی مردم به رعایت پروتکل های بهداشتی ، طولانی شدن دوره پاندمی و فرسودگی مردم و همچنین تصور آسیب پذیر نبودن آن ها عنوان شده است .
Top