تاریخ خبر: 2020-10-07 07:18:35

یک روانشناس با تاکید بر اینکه در ایام فراگیری ویروس کرونا امکان کاهش مهارت‌های ارتباطی و کاهش اعتماد به نفس در کودکان وجود دارد، به تبیین راهکارهایی برای افزایش اعتماد به نفس آن‌ها پرداخت .

گوهریسنا انزانی با بیان اینکه با توجه به شرایط کرونا و بروز نابه‌هنجاری‌ها ، پرداختن به مسائلی نظیر اجتماعی شدن و افزایش اعتماد به نفس کودکان اهمیت پیدا می‌کند ، گفت: هدف نهایی رشد اجتماعی کودکان، دست یابی به سعادت فردی و اجتماعی است بنابراین والدین باید به کودکان مدیریت افکار ، رفتار ، هیجان و احساس را بیاموزند تا بتوانند شرایط ایمنی را در جامعه داشته باشند .

این روانشناس اظهار کرد : تجارب محیطی اولیه خانواده و بودن فرزند در کنار والدین از زمان شیرخوارگی در شکل‌گیری و افزایش اعتماد به نفس کودکان بسیار موثر است همچنین‌ فرآیند اجتماعی شدن از طریق مشاهده ، الگو برداری ، تقید، پاداش و تنبیه شکل می‌گیرد بنابراین نیاز است والدین مهارت هایی را در این زمینه بیاموزند .

به گفته‌ی وی ، اعتماد به نفس یعنی فرد بتواند ویژگی‌های مثبت و منفی خود را بشناسد ، از مهارت و توانمندی های خود در کنار محدودیت ها و ناتوانی هایش اطلاع داشته باشد و به کمک ویژگی های مثبت ، ویژگی های منفی خود را کاهش دهد .

انزانی ادامه داد : اعتماد به نفس کمک می‌کند تا کودک بتواند فعالیت و کارهای بیشتری انجام دهد و نسبت به توانمندی هایش واقع بین باشد و با بررسی دقیق محدودیت‌ها و استفاده از توانمندی ها در جهت کاهش محدودیت‌های خود قدم بردارد .

این روانشناس با اشاره به تعدد بیشتر خواهر و برادرها در گذشته و ارتباطات بیشتر کودک با خواهران و برادران خود اظهار کرد : در گذشته ارتباطات هسته‌ای بین خانواده‌ها بیشتر بود بنابراین شکوفایی توانمندی‌ها افزایش می‌یافت و مسئولیت پذیری کودکان نیز بیشتر می‌شد اما امروزه اسباب بازی ها جای ارتباطات را گرفته است همچنین شبکه های اجتماعی جای ارتباطات خانوادگی را گرفته است و از این رو خلاقیت خانواده‌ها و کودکان کاهش پیدا کرده است . 

این روانشناس معتقد است که امروزه ترس، استرس و وسواس والدین به شدت افزایش یافته و کودکان نمی‌توانند در فضای ایمن تجارب طبیعی داشته باشند و روزهای پر استرس و پر تنشی را سپری می‌کنند، از جهت دیگر نیز لزوم استفاده از شبکه‌های اجتماعی در شرایط کرونا مانع ارتباط مناسب کودکان با خانواده‌ها ، دوستان و فضای مدرسه شده است .

انزانی گفت : والدین باید بداننداعتماد به نفس کودکان رابطه تنگاتنگی با روابط والدین ، مهارت های اجتماعی آنها و مهارت های فرزند پروری آنها دارد بنابراین والدین باید تشویق و تنبیه مناسب با سن و استعداد فرزند را بیاموزند، احترام متقابلی در خانواده میان خود و کودک ایجاد کنند و جو گرم و مملو از محبت و عشق میان خود و فرزند ایجاد کنند .

این روانشناس افزود : والدین باید اجازه تجارب جدید را به کودک خود بدهند و به نیازهای جسمانی کودک بیشتر رسیدگی کنند، از طرفی اجازه دهند کودکان خودشان کارهای ساده را  انجام دهند .

وی با تاکید بر اینکه والدین باید از تحقیر، انتقاد و سرزنش فرزندان خود جلوگیری کنند اظهار کرد : والدین باید اجازه معاشرت کودکان با دوستانشانشان را به آن‌ها بدهند و تا جایی که ممکن است از مقایسه آنها با هم‌سالان بپرهیزند .

به گفته‌ انزانی ، والدین می‌توانند از کتب مناسب و اسباب بازی های مناسب برای کودکان استفاده کنند و خودشان به عنوان والدین الگوی مناسبی در روابط اجتماعی، نحوه بیان و صحبت کردن باشند و برنامه‌ریزی را یاد بگیرند تا کودکان در یک خانواده با برنامه رشد کنند و نه خانواده‌ی بی‌برنامه‌ای که توقع زیادی از فرزند خود دارد . 

وی افزود : والدین می‌توانند برای کودکان خود قصه گویی کنند و یا از کودکان بخواهند برای عروسک‌ها ، اسباب بازی‌هایشان قصه بگویند و یا درس‌هایشان را برای عروسک‌ها توضیح دهند تا اینگونه تکلم و فن بیانشان افزایش یابد و ترس‌هایشان از بین برود .

به گفته‌ این روانشناس والدین باید ارتباط موثر را بلد باشند و با مذاکره سالم اشتباهات کودکان را بررسی کنند ، همچنین باید بیاموزند چگونه به عنوان والد از رفتار جرات مند استفاده کنند .

انزانی معتقد است که والین باید با کودک خود ارتباط موثر و صمیمانه‌ای برقرار کنند، اجازه دهند کودک از تفکرات و احساس خود با آن‌ها سخن بگوید و ایده‌ها  خواسته‌هایش را بیان کند چراکه اینگونه می‌توان استانداردهای رفتاری واقع‌بینانه‌ای برای کودکان در نظر گرفت . 

وی در انتها با تاکید بر کاهش ارتباطات اجتماعی کودکان در حال حاضر با توجه به شرایط کرونا و حضور کمتر دانش آموزان در جمع  تصریح کرد : والدین باید کودکان خود را تشویق به صحبت کردن کنند و از مهارت‌هایی مانند اجرای پانتومیم، قصه‌گویی، صحبت کردن در مقابل والیدن و نفس عمیق میان صحبت‌هایشان برای تقویت فن بیان آن‌ها استفاده کنند .

منبع : خبر فوری

 


مطالب مرتبط:


افزایش اعتماد به نفس کودکان در ایام کرونا در این خبر به توصیه هایی به والدین برای افزایش اعتماد به نفس کودکان در دوره کرونا ، ارائه شده است .
Top