تاریخ خبر: 2020-12-05 08:48:49

یک مدرس بین المللی سبک‌های فرزندپروری و تربیت خانواده درخصوص نحوه برخورد والدین با کودکان خبرچین توضیحاتی را ارائه کرد .

نازنین دسترنج اظهار کرد : خبرچینی به معنی رد و بدل کردن حرف و اعمال شخصی یک فرد به افراد دیگری است و معمولاً کودکان نمی‌دانند این عمل اشتباه است .

او افزود : خبرچینی هم مانند هر عادت رفتاری دیگری حاصل الگوبرداری کودکان از رفتار‌های والدین و اطرافیانشان است . در اکثر موارد زمانی که والدین با یکدیگر در خصوص اعمال شخصی فرد دیگری صبحت می‌کنند هرچند به ظاهر کودک در حال بازی کردن است ، اما این رفتار را بطور غیر مستقیم از والدین می‌آموزد .

دسترنج گفت : گاهی اوقات خود والدین کودکشان را به انجام این کار ترغیب می‌کنند . زمانی که والدین از کودک جزئیات اتفاقاتی که در مهدکودک ، مدرسه و یا منزل دیگران را می‌خواهند بطور غیر مستقیم خبرچینی را به فرزندشان می‌آموزند . بهتر است والدین بطور کلی از کودک سوال کنند که چگونه روز خود را گذرانده است .

این کارشناس ارشد مشاور خانواده  اظهار کرد : خبرچینی کردن کودکان معمولا علل مختلف دیگری از جمله جلب توجه کردن ، کسب محبوبیت و قدرت در جمع دارد .

او بیان کرد : اگر علت این رفتار اشتباه در کودک جلب توجه است والدین باید وقت بیشتری را با کودکانشان بگذرانند و با محبت کلامی و فیزیکی فرزندشان را از محبت سیراب کنند . گاهی اوقات کودک برای کسب قدرت و محبوبیت اقدام به خبرچینی می‌کند که این امر بیانگر عدم اعتماد به نفس است ؛ والدین می‌توانند از طریق تمرکز بر نقاط قوت و آموزش راه‌های برقراری ارتباط اجتماعی این ضعف را از بین ببرند .

او افزود : برخی از والدین برای ترک خبرچینی ، به تنبیه کودکشان می‌پردازند ، اما این رفتار کاملات اشتباه بوده و حتی می‌تواند عاملی برای ترغیب کودک به این رفتار شود . بهتر است پدر و مادر کودک را تشویق به رازداری کرده و از معلم و دیگر اقوام بخواهند که نسبت به خبرچینی فرزندشان بی تفاوت بوده و رازداری را به او بیاموزند .

دسترنج گفت : ترک این رفتار اشتباه هم مانند هر رفتار دیگری احتیاج به زمان دارد و والدین باید حداقل یک ماه برای ترک این عادت وقت بگذرانند .

منبع : خبر فوری

 


مطالب مرتبط:


نحوه برخورد با کودکان خبرچین در این خبر به خبرچینی کودکان اشاره شده و به والدین توصیه هایی برای برطرف کردن این ویژگی منفی در کودکانشان ارائه شده است .
Top